W motoryzacyjnym świecie wiele jest ekskluzywnych marek, których pojazdy ociekają luksusem bądź oferują sportowe doznania. Wśród nich prawdziwą perłą jest De Tomaso. Ta włoska marka motoryzacyjna, choć odegrała w historii motoryzacji ciekawą rolę, dziś jest zapomniana. Szkoda, bowiem jej modele były niezwykle interesujące.
Z Argentyny do Włoch
Założycielem firmy był pochodzący z Argentyny Alejandro de Tomaso. Urodził się on w dniu 10 lipca 1928 roku w Buenos Aires. Po przeprowadzce do Włoch w 1955 roku Alejandro de Tomaso rozpoczął karierę kierowcy wyścigowego. Ścigał się między innymi w Formule 1. We Włoszech Alejandro poznał swoją żonę, Isabelle Haskell, która także była kierowcą wyścigowym.
De Tomaso Automobili
W 1959 roku powstała firma De Tomaso Automobili. Początkowo przedmiotem jej działalności były modyfikacje samochodów, które następnie brały udział w zawodach. Budowano także bolidy ówczesnej Formuły 2 oraz Formuły 1 dla zespołu Alfy Romeo.
Alejandro De Tomaso był również zaangażowany w produkcję samochodów wyścigowych i sponsorował wiele zespołów wyścigowych, takich jak Formuła 1, Formuła 2 i Formuła 3. Marka osiągnęła sukces w wyścigach, zdobywając wiele nagród i tytułów mistrzowskich.
Wszystkie te osiągnięcia sprawiły, że Alejandro de Tomaso coraz poważniej myślał o przyszłości swojej firmy. Jego marzeniem było zdeklasowanie Ferrari, marki, która była uznawana za najlepszą w świecie wyścigów samochodowych. Receptą miało być konstruowanie aut nie tylko pięknych i szybkich, ale również prostych i łatwych w prowadzeniu.
De Tomaso produkował swoje samochody z myślą o klientach, którzy szukają unikalnego stylu i wyjątkowych osiągów. W latach 60. i 70. marka była szczególnie popularna wśród amerykańskich klientów, którzy docenili sportowy charakter i elegancki design samochodów De Tomaso.
Najbardziej znane samochody De Tomaso
De Tomaso Vallelunga
Pierwszym autem z logo De Tomaso był zaprezentowany w 1964 roku model Vallelunga. Samochód został nazwany na cześć włoskiej trasy wyścigowej Vallelunga, gdzie został przetestowany i udoskonalony. Zbudowano jedynie 53 sztuki.
Vallelunga był małym, lekkim i zwrotnym samochodem sportowym, wyposażonym w silnik z Forda Cortiny o pojemności 1,5 litra i mocy 104 KM. Wbrew pozorom zapewniał on całkiem przyzwoite osiągi – osiągał prędkość maksymalną około 200 km/h, albowiem pojazd ważył jedynie 726 kilogramów. To zasługa nadwozia, które zostało wykonane z włókna szklanego.
Vallelunga wyróżniał się swoją konstrukcją, wykorzystującą ramę rurową i aluminiową karoserię. Był to pierwszy samochód marki De Tomaso, w którym zastosowano taką technologię, co pozwoliło na zminimalizowanie wagi pojazdu oraz poprawę jego wydajności.
Mimo, że produkcja Vallelunga była krótka (trwała tylko do 1967 roku), samochód stał się ikoną w historii marki De Tomaso, a dzięki swojej wyjątkowej konstrukcji i charakterystycznemu wyglądowi nadal cieszy się uznaniem wśród miłośników motoryzacji.
De Tomaso Mangusta
Następcą modelu Vallelunga była Mangusta. Mangusta był jednym z pierwszych samochodów marki, w którym zastosowano silnik osadzony z tyłu. Samochód powstał przy współpracy z Fordem, którego silnik znalazł się pod maską. Samochód był napędzany przez ośmiocylindrowy silnik o pojemności 4,7 litra i mocy 306 KM. Dzięki takiej mocy i niskiej masie około 1400 kg, Mangusta osiągała imponującą prędkość maksymalną około 250 km/h.
W latach 1967-1971 wyprodukowano 400 sztuk, jednakże auto nie cieszyło się najlepszą opinią. Przyczyną takiego stanu rzeczy był nierówny rozkład masy pomiędzy przodem a tyłem co sprawiało, że pojazd był trudny w prowadzeniu.
Mangusta został zaprojektowany przez Giugiaro z Italdesign i miał charakterystyczne, podwójne drzwi otwierane do góry.
Wśród wyróżniających się cech Mangusty były m.in. jej awangardowy wygląd, niski profil, ostry kształt oraz mocny i charakterystyczny dźwięk silnika V8.
Dziś De Tomaso Mangusta jest uważana za rzadki i poszukiwany samochód klasyczny, a miłośnicy motoryzacji cenią ją za jej wyjątkowy styl i wydajność, jak również za to, że była jednym z najbardziej innowacyjnych samochodów w historii marki De Tomaso.
https://www.facebook.com/infomotori/photos/a.430233785102.380871.300371750102/10158265735840103/?type=3&permPage=1
De Tomaso Pantera
Jednym z najbardziej znanych modeli marki De Tomaso był Pantera, który został zaprojektowany przez włoską firmę Carrozzeria Ghia i wyposażony w silnik Forda. Zaprezentowano ją w 1970 roku i produkowano aż do roku 1990. Powstało 7260 egzemplarzy. Samochód napędzany był silnikiem ośmiocylindrowym, który gwarantował znakomite osiągi. Początkowo generował on 314 KM, później – wskutek kryzysu paliwowego – moc zmalała do 268 KM. Najmocniejsze wersje – GT5 i GT5-S dysponowały mocą 355 KM. Pantera nie została najlepiej przyjęta przez prasę motoryzacyjną. Dziennikarze narzekali, że auto łatwo się przegrzewa oraz że nie jest najlepiej wykonane. Wiele wad usunięto z biegiem kolejnych lat produkcji, kiedy to auto nabrało znacznie bardziej niszowego charakteru. Warto dodać, że jednym z właścicieli Pantery był sam Elvis Presley.
https://www.facebook.com/MotorAge/photos/a.474359172420.264198.246584257420/10154828069287421/?type=3&theater
Inne ciekawe modele
De Tomaso Deauville
De Tomaso stworzyło również luksusową limuzynę był nią model Deauville. De Tomaso Deauville był luksusowym samochodem produkowanym w latach 1970-1985. Deauville był większy i bardziej rodzinnie nastawionym modelem niż sportowe samochody marki De Tomaso, takie jak Pantera czy Mangusta. Samochód miał cztery drzwi i zaprojektowany był jako limuzyna o wysokim standardzie wyposażenia.
Deauville miał nadwozie typu hatchback i był napędzany przez fordowski silnik V8 o pojemności 5,8 litra, który początkowo produkował moc 290 KM, a w późniejszych latach został zwiększony do 330 KM. Samochód osiągał prędkość maksymalną około 220 km/h.
Wewnątrz Deauville był przestronny i wyposażony w luksusowe fotele oraz klimatyzację. Samochód był również wyposażony w innowacyjny system zawieszenia De Tomaso, który zapewniał stabilność i komfort jazdy.
De Tomaso Deauville był droższym i bardziej luksusowym modelem niż poprzednie samochody marki, i mimo że nie osiągnął takiej popularności jak Pantera czy Mangusta, był ceniony za swoją elegancką stylistykę, wysoką jakość wykonania i doskonałe osiągi. Stylistyką nadwozia pojazd przypominał Jaguara XJ.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153699987258407&set=gm.1018960244802218&type=3&theater
De Tomaso Longchamp
De Tomaso Longchamp to samochód sportowy produkowany w latach 1972-1989. Był to następca modelu De Tomaso Deauville i miał bardziej sportowy charakter.
Longchamp miał luksusowe nadwozie typu coupe i był dostępny w wersji dwudrzwiowej lub czterodrzwiowej, samochód ten zaprezentowano również jako kabriolet. Samochód był napędzany przez silnik V8 o pojemności 5,8 litra, który początkowo produkował moc 290 KM, a w późniejszych latach został zwiększony do 330 KM. Samochód osiągał prędkość maksymalną około 240 km/h.
Wewnątrz Longchamp był przestronny i wyposażony w luksusowe fotele oraz klimatyzację. Samochód był również wyposażony w innowacyjny system zawieszenia De Tomaso, który zapewniał stabilność i komfort jazdy.
Longchamp był ceniony za swoją elegancką stylistykę, wysoką jakość wykonania i doskonałe osiągi. Samochód był produkowany w niewielkiej liczbie egzemplarzy, co przyczyniło się do jego wysokiej wartości jako samochodu klasycznego. Również i w tym przypadku samochód przypominał konkurencyjną konstrukcję, tym razem był to Mercedes-Benz SL.
Zakończenie działalności marki de Tomaso
W 2003 roku zmarł Alejandro de Tomaso. Trzy lata później firma ogłosiła upadłość. Mimo to w 2011 roku pojawił się ciekawy prototyp nowego auta De Tomaso. Niestety nie wszedł on do produkcji. Być może za jakiś czas firma ta znajdzie inwestora, który dostrzeże jej potencjał i wspomoże ją finansowo. Póki co De Tomaso to egzotyczna motoryzacyjna legenda.