Podróżowanie camperem to świetna opcja na zwiedzanie dla osób, które dobrze czują się za kółkiem i lubią mieć w trasie wszystko pod kontrolą. Dzięki temu mogą zawsze dojechać do miejsc, które chcą zobaczyć, a także zatrzymać się na noc np. wśród drzew, obcując z naturą. Klucz to dobry wybór pojazdu. Na co zwrócić uwagę przed jego zakupem?
Rozmiar pojazdu – jaki wybrać?
Prawo jazdy kategorii B, które z pewnością masz, pozwala na prowadzenie pojazdów o masie całkowitej do 3,5 t. Taki rozmiar auta jest najbardziej zwrotny i najprościej się nim poruszać. Nie dla każdego będzie to jednak wystarczające. W przypadku większych rodzin czy grup znajomych może się okazać, że dom na kółkach musi być znacznie większy.
W camperach od 3,5 t do 7,5 t od kierowcy wymaga się prawa jazdy C1. Jeśli chce prowadzić jeszcze większe maszyny, powinien on wyrobić dokument w kategorii C. Właśnie dlatego warto zastanowić się m.in. nad tym, ile osób będzie w pojeździe podczas podróży.
Camper do 3,5 t, choć jest najmniejszy, zwykle wystarcza rodzinie z dziećmi, a tym bardziej parze. W zależności od układu miejsc do spania i rozwiązań w środku mieści od 2 do 6 osób. Zazwyczaj ma komfortowe łóżka dla 4 podróżujących, więc rodzina 2+2 będzie zadowolona z takiego rozwiązania.
Nie można jednak od razu podejmować decyzji o zakupie, kiedy usłyszy się, że dany camper pomieści np. 6 osób. To, że znajduje się tam tyle miejsc, nie musi oznaczać, że są one wygodne. Komfort powinien być kluczowy, ponieważ takim pojazdem zazwyczaj pokonuje się dalekie trasy. Trzeba też sprawdzić, czy ułożenie mebli jest funkcjonalne i praktyczne.
Jeśli potrzebujesz campera o wielkich rozmiarach, to najpierw załatw formalności związane z prawem jazdy. Pozwoli Ci to na odbycie przejażdżki próbnej i natychmiastowe rozpoczęcie korzystania ze swojej nowej zabawki. Nie kupuj auta w ciemno, kiedy nie wiesz, jak będziesz się czuć jako kierowca takiego olbrzyma.
Przebieg, historia serwisowa i stan techniczny
Zazwyczaj spotykam się z sytuacją, kiedy ktoś kupuje używanego campera. Na rynku wtórnym można spotkać wiele perełek, ale trzeba być bardzo czujnym. Omówię tu zatem kwestie, które Cię nie dotyczą, jeśli zamierzasz nabyć nowiutki dom na kółkach prosto z salonu.
Im mniejszy przebieg, tym lepiej. Bardzo duża liczba przejechanych kilometrów oznacza większe zużycie pojazdu i teoretycznie rośnie szansa na wystąpienie jakichś awarii. Trzeba jednak uważać, aby nie natknąć się na zbyt niski przebieg. Zdarzają się oszuści, którzy manewrują licznikami, by wprowadzić klienta w błąd.
Myślę, że dobrą opcją jest zakup maszyny z przebiegiem maksymalnie kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Wiele zależy też od tego, ile ma lat i jak troszczył się o nią właściciel. Aby sprawdzić, do jakich usterek dochodziło w camperze, najlepiej prześledzić historię serwisową pojazdu. Gdy sprzedawca odmawia jej pokazania lub mówi, że nic nie było naprawiane, powinna zapalić Ci się czerwona lampka.
Koniecznie upewnij się co do stanu technicznego pojazdu. Najpierw dokonaj samodzielnego obejrzenia auta, a następnie poproś mechanika o fachową opinię. Samochód trzeba zważyć, aby dowiedzieć się, ile wynosi jego masa bez obciążenia i ile bagażu będzie można zapakować. Nigdy nie kupuj campera bez obejrzenia go przez specjalistę od spodu. Poza tym należy sprawdzić wiele innych czynników.
- Zobacz, czy działa klimatyzacja i czy była odpowiednio czyszczona.
- Obejrzyj auto wewnątrz, aby wykluczyć wszelką pleśń czy przecieki świadczące o słabej izolacji. W tym celu oceń też zapach po otwarciu drzwi do środka.
- Skontroluj, czy dane w dokumentach zgadzają się ze stanem faktycznym.
- Poszukaj ewentualnych wgnieceń i śladów po naprawach po kolizjach na zewnątrz.
- Poszukaj, czy na camperze nie pojawia się rdza.
- Sprawdź stabilność podłogi i stan wszelkich elementów wyposażenia wewnątrz.
- Dokładnie obejrzyj okna, czy nie ma przy nich żadnych nieszczelności. Skontroluj działanie żaluzji czy rolet.
- Oceń stan łazienki i działanie instalacji wodnej.
- Zobacz, czy sprzęty w aneksie kuchennym prawidłowo działają.
Jeśli tylko dostrzeżesz jakieś nieprawidłowości, pytaj o nie właściciela. Czasami coś, co może wydawać się drobną usterką, spowoduje konieczność kosztownej naprawy za wiele tysięcy złotych.
Wyposażenie campera – co warto mieć?
Wyposażenie campera zależy w dużej mierze od tego, czego oczekujesz od swojej podróży. Do podstaw należą: łóżka, kuchenka czy zlew. Prysznic i toaleta to ogromne udogodnienia, które da się znaleźć w wielu pojazdach, ale nie zawsze są standardem. Czasami trzeba radzić sobie w inny sposób, aby utrzymać higienę w czasie jazdy.
Do priorytetów zaliczyłbym klimatyzację, bez której latem może być trudno wytrzymać. W przypadku, w którym jest uszkodzona, musisz liczyć się z kosztami naprawy lub wymiany. Dodatkowo dobrze, jeżeli pojazd ma w środku dużo przestrzeni do przechowywania. Gdy rzeczy da się schować do szafek, w środku panuje lepszy porządek.
Dowiedz się, jak działa system zasilania czy dostarczania wody, aby móc w pełni korzystać z udogodnień samochodu. Poza tym przyda się oświetlenie, aby móc wieczorami komfortowo spędzać czas wewnątrz campera. Jeśli auto ma butlę gazową, to dowiedz się, kiedy ostatnio był wymieniany reduktor – trzeba to robić regularnie co około 5 lat.
Gdy zakupisz już swój wymarzony dom na kółkach, nie zapomnij o naczyniach, garnkach, apteczce, gaśnicy, pościeli, ręcznikach i wielu innych niezbędnych do codziennego funkcjonowania elementach. Warto mieć w pogotowiu alternatywne źródła światła (np. latarki), atlasy drogowe (w razie braku internetu), przedłużacze i podstawowe narzędzia do drobnych napraw.
Pojemność zbiorników na wodę i paliwo
Pojemność zbiorników na wodę i paliwo powinna mieć dla Ciebie duże znaczenie, jeśli planujesz podróżować do miejsc, gdzie nie zawsze będzie je łatwo uzupełnić. Musisz pamiętać, że im większa ilość wody, tym cięższe robi się auto, a wiele zależy od tego, jaką masę dopuszczalną wybierzesz.
Dokumentacja i jazda próbna
Zweryfikuj, czy dokumenty ubezpieczeniowe i rejestracyjne są aktualne i udaj się na jazdę próbną. Gdy testujesz campera, najlepiej wybrać się w przejażdżkę w kilka osób i z obciążeniem. Zobaczysz wtedy, jak prowadzi się dane auto (dobrze byłoby to sprawdzić na różnych drogach), a także czy nie występują żadne niepokojące sygnały, np. łomot lub trzęsienie.
To dobry moment, aby ocenić, czy camper jest odpowiednio wyważony i czy nie skręca samoistnie w którąś stronę. Każdy, kto znajduje się w środku, powinien nasłuchiwać, czy w jego pobliżu nie dochodzi do żadnych niepokojących sygnałów. Możliwe, że osoba siedząca z tyłu odkryje nieprawidłowość np. w którymś z kół.
A może najpierw wypożyczenie?
Jeśli wstępnie myślisz o zakupie campera, to polecam Ci wypożyczyć furę podobną do planowanej inwestycji i wybrać się w podróż próbną. Zobaczysz, czy taki tryb zwiedzania na pewno Ci odpowiada i przetestujesz funkcjonalność auta w dłuższej perspektywie. Będziesz wiedział, jakie rozwiązania w wyposażeniu chcesz mieć we własnym samochodzie. To bardzo pomocne rozwiązanie.