Samochody hybrydowe i plug-in. Czy warto w nie inwestować?

Spis treści

hybrydowe samochody

Elektryczny czy spalinowy? Posiadacze samochodów hybrydowych nie zadają sobie pytania, który napęd jest lepszy. Zamiast niego może ich zastanawiać, który typ hybrydy będzie dla nich odpowiedniejszy. Jeśli i Ty się nad tym głowisz, z moją pomocą znajdziesz odpowiedź.

Jak działa napęd hybrydowy?

Pojazd z napędem hybrydowym ma dwa silniki. Główna jednostka jest spalinowa. Oprócz niej w aucie znajduje się akumulator elektryczny. Co ważne, w takich samochodach ogniwa się nie ładuje. Magazynuje ono prąd, który wytwarza się w trakcie zwalniania lub hamowania wozu.

Akumulatory w autach hybrydowych mają niewielką pojemność. Nawet naładowane do pełna starczają tylko na kilka kilometrów jazdy. Z tego powodu można je traktować wyłącznie jako jednostki pomocnicze, dzięki którym da się zaoszczędzić nieco paliwa. W trakcie stania w korku takie dodatkowe źródło napędu jest jednak przydatne.

Czym jest hybryda plug-in?

Zwykłym hybrydom zdecydowanie bliżej do samochodów spalinowych niż elektrycznych. Auta typu plug-in stanowią pomost między obiema technologiami. Również one mają dwa silniki. Jednak w tym przypadku akumulator można (a nawet trzeba) ładować.

Ogniwa montowane w hybrydach plug-in są znacznie większe niż odpowiedniki bez funkcji ładowania. Jednocześnie ich akumulatory nie mają takiej pojemności jak te w wozach jeżdżących tylko na prąd. Pojazdem plug-in da się przejechać kilkadziesiąt (w niektórych modelach około stu) kilometrów bez zahaczania o ładowarkę.

Dość duży akumulator litowo-jonowy sporo waży, a to przekłada się na ciężar samochodu. Co więcej, w takich autach silnik spalinowy jest sporo mniejszy niż analogiczne jednostki montowane w zwykłych hybrydach. Te cechy mają kluczowy wpływ, zarówno pozytywny, jak i negatywny, na codzienne użytkowanie pojazdu.

Przewagi zwykłej hybrydy nad wersją plug-in

Silnik elektryczny w samochodzie hybrydowym pozwala ograniczyć zużycie paliwa, co ma ogromne znaczenie w trakcie jazdy po mieście. Przy tym takie auto dalej jest pojazdem spalinowym. Po jego zakupie nie będziesz więc miał problemu z tankowaniem. Ta cecha sprawia, że hybryda to także dobry wóz na dalsze trasy.

Spora popularność aut hybrydowych bierze się właśnie z ich oszczędnej i bezproblemowej eksploatacji. Ładowanie akumulatorów w wozach elektrycznych i plug-in nadal trwa stanowczo za długo. Do tego sieć publicznych punktów uzupełniania prądu w ogniwach wciąż jest dość słabo rozwinięta, a kwoty za taką usługę wysokie. Jako przyszły właściciel hybrydy unikniesz tych niedogodności.

Przy wymienianiu walorów zwykłych hybryd nie mógłbym nie wspomnieć o cenach. Tego rodzaju samochody są tańsze od aut z jednostkami plug-in. Dodatkowe kilkanaście tysięcy złotych będziesz mógł zostawić sobie w portfelu albo wydać np. na dodatkowe elementy wyposażenia pojazdu.

Zalety samochodów hybrydowych:

  • Oszczędność paliwa, którą odczujesz zwłaszcza w trakcie jazdy po mieście.
  • Brak problemów z ładowaniem akumulatora silnika elektrycznego.
  • Cena zwykłych hybryd jest niższa niż wersji plug-in. Średnia różnica wynosi kilkanaście tysięcy złotych.

Wady samochodów hybrydowych:

  • Silnik elektryczny w zwykłej hybrydzie jest tylko dodatkiem do spalinowego. Naładowany do pełna akumulator starcza tylko na kilka kilometrów jazdy.

W czym plug-in wygrywa ze zwykłą hybrydą?

Jeśli masz garaż, kwestia codziennego ładowania akumulatora nie będzie dla Ciebie kłopotem. Co więcej, za prąd z własnego gniazdka zapłacisz mniej niż za skorzystanie z ładowarki na stacji paliw. Na nim samym też zaoszczędzisz, ponieważ akumulatory w hybrydach plug-in wystarczają nawet na 80-90 kilometrów jazdy.

Przyzwoity zasięg, jaki oferują silniki elektryczne w takich pojazdach, pozwoli Ci jeździć np. do pracy i z powrotem przez kilka dni. Gdy zechcesz ruszyć w dalszą drogę, po prostu zatankujesz samochód i nie będziesz przejmować się dostępnością ładowarek na trasie.

Tankowanie to kolejny aspekt, o którym musisz wiedzieć przed podjęciem decyzji. Niestety, osiągnięcie zasięgu zbliżonego do 100 kilometrów wymaga zastosowania dość dużych i ciężkich akumulatorów. W związku z tym modele plug-in ważą więcej niż zwykłe hybrydy. Finalnie przekłada się to na większe zużycie paliwa.

Zalety hybryd plug-in:

  • Możliwość przejechania nawet kilkudziesięciu kilometrów na samym silniku elektrycznym.
  • Brak bolączek właścicieli aut w pełni elektrycznych. Innymi słowy, posiadacze hybryd plug-in nie muszą planować podróży z uwzględnieniem stacji ładowania akumulatorów.

Wady hybryd plug-in:

  • Dość duże i ciężkie akumulatory zwiększają masę takich aut, a to przekłada się na większe zużycie paliwa.
  • Za samochód typu plug-in zapłacisz nawet kilkanaście tysięcy złotych więcej niż za zwykłą hybrydę.
  • Hybryda plug-in to rodzaj samochodu, który nie będzie sprawiać problemów z codziennym użytkowaniem tylko właścicielom garaży.

Hybryda zwykła i plug-in – krok ku elektromobilności

Samochody hybrydowe są kolejnym krokiem w rozwoju mniej emisyjnego transportu. Co więcej, uważam, że ta technologia naprawdę się broni.

Jeśli rozglądasz się za nowym wozem, jak najbardziej rozważ zakup hybrydy. Wierzę, że dzięki temu wpisowi łatwiej zdecydujesz, który wariant auta będzie dla Ciebie lepszy. Życzę udanego wyboru i szerokiej drogi!

12 / 100

SZUKAJ W SERWISIE

najnowsze wpisy