Wybór i montaż haka holowniczego

Spis treści

hak holowniczy

Montaż haka holowniczego to prosta czynność, dzięki której samochód zyskuje dodatkowe możliwości. Przed jego zakupem trzeba jednak wiedzieć, jaki hak pasuje do danego modelu auta. Konieczne jest też dopełnienie kilku formalności, bez których jazda z przyczepą nie jest możliwa. Jeśli zamierzasz przymocować hak holowniczy w swoim pojeździe, sprawdź, co warto wiedzieć przed jego zakupem.

Do czego przydaje się hak holowniczy?

Hak holowniczy jest niezwykle przydatnym dodatkiem do każdego samochodu. Dzięki niemu można rozszerzyć funkcjonalność auta, czyniąc go bardziej użytecznym podczas wycieczek. Montaż haka holowniczego pozwala na przypięcie m.in. przyczepy kempingowej. Komfort mieszkania w niej jest nieporównywalnie większy niż w namiocie, co docenisz, jeśli wyjeżdżasz np. na festiwale muzyczne. Własny dom na kołach daje też możliwość odbycia długiego, a przy tym niedrogiego wojażu po Polsce i innych krajach.

Dzięki hakowi holowniczemu można podłączyć też dodatkową przyczepę na bagaże. Rozwiązanie to przypadnie Ci do gustu, jeśli lubisz pływać po jeziorach lub rzekach. W ten sposób transportować możesz m.in. małe łódki i skutery wodne. Z przyczepy podłączonej do haka holowniczego zadowolony będziesz też, jeżeli jesteś zapalonym rowerzystą. Gdy na wycieczkę rowerową jedzie większa liczba osób (np. duża rodzina), przymocowanie rowerów na dachu auta nie wchodzi bowiem w grę. Nie starczy dla nich po prostu miejsca.

Praktyczność haka holowniczego docenisz też, jeśli wykorzystujesz swój samochód do celów służbowych. Przyczepa to nieoceniona, dodatkowa przestrzeń na narzędzia i materiały budowlane takie jak farby czy cement. Nie musisz zresztą być miłośnikiem łódek, rowerów czy pracownikiem budowlanym, by docenić montaż haka holowniczego. Dodatkowy bagażnik przydać się może każdemu. Sprawdzi się on w każdym samochodzie, szczególnie w mniejszych pojazdach typu hatchback.

Konstrukcja haka holowniczego

Hak holowniczy to element składający się z czterech części. Jedną z nich jest belka, którą przykręca się do podwozia samochodu. Istnieją trzy typy przekrojów belek. Jednym z nich jest walec, czyli po prostu okrągła rura. Element mocujący może mieć też przekrój prostokątny lub kwadratowy.

Niezależnie od formy, na końcach każdej belki znajdują się kształtowniki. Ich rozmieszczenie odpowiada odległości między otworami, do których przytwierdzana jest belka. Jeśli więc planujesz montaż haka holowniczego, pamiętaj, że nie ma uniwersalnych rozwiązań. Wymiary belki muszą być zgodne z modelem danego pojazdu.

Trzecim elementem zestawu jest oczywiście sam hak holowniczy. Istnieje kilka ich rodzajów. Wbrew pozorom różnice między nimi są duże. Z tego względu poszczególne typy haków holowniczych opiszę Ci w kolejnym nagłówku. Podobnie jest z czwartą częścią składową konstrukcji, czyli gniazdkiem elektrycznym.

Rodzaje haków holowniczych

Zgodnie z obietnicą pora na omówienie rodzajów haków holowniczych. Dobór odpowiedniego modelu jest niezwykle ważny. Od niego zależeć będzie przede wszystkim Twój komfort jazdy. Każdy z typów ma też inne rodzaje zabezpieczeń przed kradzieżą. Nie mniej ważne jest również to, że nie w każdym kraju można poruszać się z wysuniętym hakiem holowniczym bez podpiętej przyczepy.

Hak holowniczy przymocowany na stałe

Ze wszystkich wymienionych wyżej powodów nie polecam Ci montażu haka holowniczego przykręcanego na stałe. Mało prawdopodobne, by był Ci on potrzebny bez przerwy. Gdy niezbędny właśnie nie będzie, stanie się problemem m.in. podczas parkowania. W ciasnym miejscu możesz przez to uszkodzić cudzy samochód i tym samym narazić się niepotrzebnie na wypłatę odszkodowania z Twojego ubezpieczenia. To z kolei skończy się wyższą składką na OC w kolejnym roku.

Przymocowany na stałe hak holowniczy będzie też problemem podczas wyjazdu do innego kraju. Nie trzeba zresztą daleko szukać. Już w Niemczech można dostać mandat za wystający z podwozia hak. Co ciekawe, w zasadzie policja nie może Ci wówczas dać mandatu. Zgodnie z międzynarodowymi regulacjami pojazd ma spełniać normy w państwie, w którym zostało zarejestrowane. Sęk w tym, że teoria sobie, a praktyka sobie. Niemiecka policja mandat i tak pewnie Ci da, nawet jeśli bardzo dobrze znasz niemiecki i jesteś w stanie się wykłócać.

W przypadku stłuczki też ktoś może się przyczepić o rzekomo nieregulaminowy hak holowniczy. W tym przypadku możesz przynajmniej napisać odwołanie do swojego ubezpieczyciela. Pytanie tylko – po co Ci te problemy? Lepszym wyjściem jest montaż odpinanego lub odchylanego haka holowniczego.

Odczepiany lub odchylany hak holowniczy

Odpinane haki holownicze dzielą się na półautomatyczne i automatyczne. Ja polecam te drugie. Są one wyposażone w zamek antykradzieżowy. Jego zasada działania nie jest wielką filozofią. Ot, wystarczy przekręcić kluczyk, by kula haka holowniczego była bezpieczna.

Konstrukcją łączącą haki holownicze przymocowane na stałe z odczepianymi są modele odchylane. Jak sama nazwa mówi, można nimi poruszać. Dzięki temu hak schowa się pod podwoziem. Sam w sobie nie jest jednak odpinany, lecz przymocowany na stałe. Niezależnie od tego, jaki ostatecznie ruchomy hak holowniczy wybierzesz, zyskujesz pewność, że nie spotka Cię żadna niespodzianka ani podczas parkowania, ani spotkania z policją w innym kraju.

Jaki hak holowniczy wybrać do danego modelu auta?

Wspomniałem wcześniej, że nie istnieją haki uniwersalne. Gdy będziesz szukał części odpowiedniej do swojego samochodu, zwróć uwagę nie tylko na rozstaw otworów na śruby. Nie mniej ważne są takie cechy pojazdu jak typ nadwozia i rok produkcji. Wszystkie te wyróżniki auta mają wpływ na maksymalny udźwig. Innymi słowy, może się zdarzyć, że Twój samochód nie jest w stanie holować jakiejś przyczepy, ponieważ jest zbyt ciężka.

Moment, w którym piszę o wadze przyczep to dobry czas, by napisać parę słów o gniazdkach elektrycznych. Są one niezbędne do połączenia oświetlenia przyczepy z elektryką samochodu. Dzielą się one na modele wyposażone w siedem lub trzynaście pinów. Do tego rozróżnienia nie musisz się zbytnio przywiązywać. W razie potrzeby możesz kupić przejściówkę, która z gniazdka 7-pinowego zrobi 13-pinowe i odwrotnie.

Informację tę podaję po to, żebyś wiedział, że te z mniejszą liczbą pinów sprawdzają się w przypadku holowania lawet czy małych przyczep np. na rowery. Jeżeli masz zamiar jeździć z dużą przyczepą kempingową, gniazdko 13-pinowe będzie niezbędne. Tylko w ten sposób będziesz mógł włączyć oświetlenie wewnętrzne w kabinie sypialnej.

Przed zakupem haka holowniczego trzeba pamiętać także o czujniku parkowania. Jeśli Twoje auto jest w niego wyposażone, konieczny będzie montaż modelu, który go dezaktywuje po podpięciu przyczepy. Wyjątkiem są samochody, w których istnieje możliwość wyłączenia czujnika parkowania z poziomu komputera pokładowego.

Montaż haka holowniczego – samodzielny czy w warsztacie?

Prosta konstrukcja haka holowniczego sprawia, że przykręcić go może w zasadzie każdy. Problemem może być jednak podłączenie elektryki. Niewłaściwe podpięcie kabli może być przyczyną odmowy zaliczenia przeglądu w stacji kontroli pojazdów.

Jeśli więc nie znasz się naprawdę dobrze na elektryce samochodowej, lepiej skorzystaj z usług jakiegoś warsztatu. Dużo nie wydasz. Koszt montażu haka holowniczego mieści się zazwyczaj w granicach 200 – 400 zł. Cena zależy od modelu auta i stopnia trudności mocowania haka.

Rejestracja samochodu z hakiem holowniczym

Po przykręceniu haka holowniczego trzeba dopełnić dwóch formalności. Pierwszą jest właśnie wizyta w stacji kontroli pojazdów. Podczas przeglądu diagnosta sprawdzi, czy mocowanie jest wystarczająco solidne. Skontroluje też poprawność podłączenia przewodów świateł przyczepy do kostki w samochodzie. Na pewno zwróci też uwagę na obecność tabliczki znamionowej. Powinien się na niej znaleźć numer i symbol homologacji, udźwig haka, rok jego produkcji oraz nacisk wywierany przez przyczepę na kulę.

Po zaliczonym przeglądzie będziesz musiał pójść do wydziału komunikacji swojego urzędu miejskiego lub powiatowego. Do wpisania haka do dowodu rejestracyjnego potrzebny będzie dokument wystawiony przez diagnostę, karta pojazdu i sam dowód rejestracyjny. Konieczne jest też posiadanie uprawnienia do jazdy samochodem z przyczepą, czyli prawo jazdy kategorii B+E.

Hak holowniczy ma wiele praktycznych zastosowań. Co więcej, jego przymocowanie nie jest trudne i mało kosztuje. Z tego powodu polecam Ci jego montaż. Nawet jeśli skorzystasz z niego raz na rok, to na pewno będziesz zadowolony ze swojej decyzji. Ten mały element daje bowiem naprawdę wielkie możliwości.

12 / 100

SZUKAJ W SERWISIE

najnowsze wpisy