Władca czterech pierścieni – Audi

Audi to bez wątpienia jedna z najpopularniejszych marek na polskich drogach. Polacy cenią sobie starsze modele, albowiem najnowsze konstrukcje nie należą do najtańszych. Nic dziwnego, przecież to marka premium. Warto jednak poznać jej fascynującą historię, w której nie brak interesujących rozwiązań technologicznych.

Prapoczątki

Założycielem marki był August Horch, jednak zanim do tego doszło, utworzył on w 1899 roku wraz z Carlem Benzem przedsiębiorstwo pod nazwą Horch. Jego siedziba znajdowała się w Kolonii, a profilem działalności była produkcja samochodów luksusowych. W 1909 roku, wskutek problemów finansowych, August Horch wycofał się z przedsięwzięcia, jednakże założył on nową firmę – August Horch Automobilwerke GmbH. Wówczas to pojawił się nowy problem – otóż w nazwach obydwu firm znajdowało się nazwisko tej samej osoby. Sprawa trafiła więc do sądu, który orzekł, że nowo powstała firma nie może korzystać z nazwiska swojego założyciela. W związku z tym August Horch postanowił zmienić nazwę swojego przedsiębiorstwa poprzez zastosowanie łacińskiej transkrypcji swojego nazwiska na Audi (łac. słuchaj).

Już pierwsze auta odnosiły sukcesy w sporcie samochodowym, co podnosiło prestiż marki. Producent nigdy nie zrezygnował ze sportowych modeli. Nawet dzisiaj wyglądają obłędnie i wyróżniają się pośród innych.

https://www.facebook.com/AudiPL/posts/1191153390995118

Ciekawostką jest również fakt, że Audi, jako pierwszy niemiecki producent, zaprezentowało samochód z kierownicą po lewej stronie.

Po I wojnie światowej August Horch odszedł z firmy. Wówczas to rozpoczęły się kolejne problemy finansowe. Ich skutkiem było przejęcie Audi przez niemieckiego producenta samochodów i motocykli, firmę DKW.

Auto Union

Stojąc w obliczu światowego kryzysu finansowego, w 1932 roku DKW wraz z Audi połączyło się z firmami Horch oraz Wanderer. W ten sposób powstała spółka Auto Union, której symbolem są cztery przeplatające się pierścienie. Emblemat ten jest używany przez Audi do dziś.

Rok po fuzji na rynku pojawiło się Audi Front – pierwszy europejski samochód z sześciocylindrowym silnikiem i napędem na przednie koła. Niestety, wskutek polityki marketingowej Auto Union promującej tańsze auta DKW, Audi zniknęło z rynku w 1939 roku.

W czasie II wojny światowej zakłady przestawiły się na produkcję dla armii III Rzeszy. Pracowało w nich wielu więźniów wojennych oraz robotników przymusowych.

Lata powojenne

II wojna światowa zmieniła rzeczywistość polityczną na terytorium dawnej III Rzeszy. Otóż zakłady w Zwickau znalazły się w Niemieckiej Republice Demokratycznej, gdzie produkowano Trabanty. Z kolei w 1949 roku w Ingolstadt – na terenie Republiki Federalnej Niemiec – na nowo zarejestrowano przedsiębiorstwo o nazwie Auto Union, które produkowało samochody DKW.

Kolejne lata to przekształcenia własnościowe. Otóż w 1958 roku Daimler-Benz AG przejął 87% kapitału zakładowego Auto Union, a rok później pozostałą część. Po kilku latach okazało się, że Auto Union nie przynosi spodziewanych zysków, dlatego też został sprzedany Volkswagenowi w 1964 roku – najpierw zakłady w Ingolstadt, a dwa lata później cały kapitał zakładowy. W 1965 roku na rynku pojawiło się pierwsze powojenne Audi.

Fuzja z NSU

W 1969 roku doszło do kolejnego połączenia. Tym razem Audi dokonało fuzji z NSU, producentem, który stosował w swoich pojazdach zapomniany dziś silnik Wankla. Siedzibą nowego przedsiębiorstwa (Audi NSU Auto Union AG) stała się dotychczasowa kwatera NSU, czyli Neckarsulm. Wraz z początkiem 1985 roku firma zmieniła nazwę na Audi AG oraz przeniosła się do Ingolstadt, zaś jej właścicielem był koncern Volkswagen.

Przewaga dzięki technice

W 1971 roku marketingowcy wymyślili nowy slogan reklamowy – „Przewaga dzięki technice” (Vorsprung durch Technik). Trzeba przyznać, że jest on bardzo trafny do rozwiązań proponowanych w kolejnych latach.

W 1975 roku Audi przygotowało pierwszy w koncernie Volkswagena silnik z mechanicznym wtryskiem paliwa. Dwa lata później zbudowało pierwszy pięciocylindrowy silnik, który pracował pod maską Audi 100. Rok 1980 to debiut legendarnego już napędu na cztery koła o nazwie Quattro. Zbudowane wówczas Audi Quattro miało być początkowo modelem wyprodukowany jedynie w krótkiej serii, jednakże ostatecznie montowano go do 1991 roku. W 1985 roku Audi stało się drugim na świecie po Porsche producentem, który poddawał nadwozia samochodowe ocynkowaniu, co miało je skutecznie chronić przed korozją. Cztery lata później zadebiutował silnik wysokoprężny z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu TDI. Do dziś jednostki z tej rodziny są bardzo chętnie wybierane przez klientów europejskich.

https://www.facebook.com/AudiPL/photos/a.142120822565052.26633.142119602565174/1191151210995336/?type=3&theater

Audi w Le Mans i w rajdach

W 2000 roku Audi odniosło swoje pierwsze zwycięstwo w słynnych 24-godzinnym wyścigu samochodowym w Le Mans. Nikt wówczas nie przypuszczał, że w najbliższych latach zdominuje te coroczne zawody. Do 2016 roku ekipa z Ingolstadt 13 razy stawała na najwyższym stopniu podium.

To jednak nie jedyne sukcesy w sporcie. W latach 80. XX wieku tryumfy na rajdowych trasach święciło Audi Quattro, które zapoczątkowało erę rajdowych samochodów z napędem na cztery koła. Była to także znakomita promocja tego rozwiązania – klienci coraz chętniej kupowali auta z napędem na obie osie.

Audi to jedna z najpopularniejszych marek premium na świecie. Nic dziwnego, nowatorskie rozwiązania techniczne oraz wysoka jakość wykonania przyciąga wielu klientów z zasobnym portfelem z całego świata.

https://www.facebook.com/AudiPL/posts/1207885522655238

68 / 100

2 thoughts on “Władca czterech pierścieni – Audi”

Dodaj komentarz