wymiana klockow hamulcowych

Piszczenie klocków hamulcowych to awaria, z którą prędzej czy później spotka się każdy kierowca. Problem ten, choć poważny, nie jest powodem do wielkiego niepokoju. Można go bowiem dość szybko rozwiązać. W jaki sposób? Z mojego tekstu dowiesz się, dlaczego hamulce piszczą i jak sobie z tym poradzić.

Dlaczego klocki hamulcowe w samochodzie piszczą?

Dziwne odgłosy wydawane przez samochód są powodem do niepokoju u każdego kierowcy. Jest to sygnał, że coś nie działa prawidłowo, a w oczy zagląda widmo naprawy. Nie inaczej jest w przypadku piszczących klocków hamulcowych. Przyczyn wydawania przez nie dźwięków jest wiele. Przede wszystkim pamiętaj jednak, że ostatnim winnym może być mechanik. Trzeba bowiem wiedzieć, że klocki w pewnym momencie mają zacząć piszczeć. Czasem bywa też tak, że wydawanie przez nie takiego odgłosu jest zupełnie normalne.

Być może teraz zadajesz sobie pytanie „jak to klocki hamulcowe mają piszczeć?”. Dzieje się tak z powodu ich producentów, którzy stosują specjalne warstwy cierne. Wydawany przez nie dźwięk ma dawać kierowcy sygnał, że pora je wyczyścić lub wymienić. Jest to więc nie tylko zwyczajne, ale i pożądane ich zachowanie. Dzięki temu właściciel pojazdu unika dużo kosztowniejszej naprawy. Jest nią wymiana tarcz hamulcowych. Jeżdżenie z niesprawnymi klockami to prosta droga do ich uszkodzenia.

Innym powodem piszczenia klocków hamulcowych jest materiał, z którego zostały one wykonane. Najcichsze są klocki ceramiczne. Dopóki się nie zużyją, nie piszczą wcale. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku klocków metalowych. Nie są przystosowane do zwykłej, codziennej jazdy tak jak klocki z ceramiki. Montowane są zwykle w samochodach sportowych. Ich odporność na wysokie temperatury jest większa niż ceramicznych klocków. Wymagają jednak rozgrzania. Zaraz po ruszeniu są jeszcze chłodne, przez co mogą piszczeć. Podobnie jest z klockami półmetalicznymi. Jako rozwiązanie pośrednie wydają cichszy odgłos niż części wykonane w całości z metalu.

Przyczyny piszczenia klocków hamulcowych

Pora przejść do konkretnych powodów piszczenia klocków hamulcowych. W pewnym sensie już je przywołałem, pisząc o ich zużyciu. Jest to przyczyna najczęstsza, ale nie jedyna. Inne to zanieczyszczenia, nierówność tarcz, niewłaściwy dobór klocków i awaria bębnów hamulcowych.

Zanieczyszczenia

Przyczyna prozaiczna, ale częsta. Wszelkiej maści brud zalegający na drogach (piasek, śnieg, liście itp.) może dostać się do prowadnic klocków. Powoduje to ich nieustanne ocieranie o tarczę hamulcową. To z kolei prowadzi do przegrzania i uszkodzenia warstwy ciernej. Do takich sytuacji może dochodzić, nawet gdy hamulec nie jest używany. W takiej sytuacji pozostaje tylko wyczyszczenie klocków hamulcowych.

Nierówność tarcz hamulcowych

Prawidłowe działanie klocków hamulcowych jest możliwe, gdy warstwa cierna styka się z tarczą hamulcową na całej jej powierzchni. Zapewnia to optymalne rozłożenie temperatury i tym samym zużywania się okładziny ciernej. Jeżeli jednak tylko część tej warstwy styka się z tarczą, cała temperatura jest kierowana na nią. W efekcie dochodzi do szybszego zużycia się powłoki ciernej i piszczenia. W takiej sytuacji pomóc może przetoczenie tarcz i wymiana klocków hamulcowych.

Niewłaściwy dobór klocków hamulcowych

Materiał, z którego wykonane są klocki hamulcowe, powinien być dobrany do odpowiedniej tarczy. Montaż zbyt miękkich klocków w sportowym samochodzie doprowadzi do bardzo szybkiego ich zużycia. Ceramiczne klocki nie są bowiem przystosowane do radzenia sobie z bardzo wysokimi temperaturami. Działa to też w drugą stronę. Sportowe, metalowe klocki nie powinny być używane w parze z tarczą hamulcową dostosowaną do codziennej jazdy. Na tarczy powstaną wówczas wgłębienia. W rezultacie klocek nie przylgnie do niej w całości i zacznie piszczeć.

Awaria bębnów hamulcowych

Powodem piszczenia może być też nieprawidłowe działanie samoregulacji luzu szczęk hamulców bębnowych. Taką usterkę naprawią poprzez ich regulację. Szczęki powinny ocierać się lekko o bęben. Przy okazji cały mechanizm warto wyczyścić.

Jakie klocki hamulcowe do auta wybrać?

Tak jak wspomniałem wcześniej, klocki hamulcowe powinny zostać dobrane do tarcz. Druga cecha, na którą trzeba zwrócić uwagę, to przeznaczenie klocków. Najlepiej wybierać klocki produkowane dla koncernów motoryzacyjnych. Są one trwalsze i bardziej uniwersalne od klocków producentów niewspółpracujących z firmami motoryzacyjnymi.

Klocki tzw. pierwszego montażu tworzone są pod różne style jazdy i warunki drogowe. Inne klocki zazwyczaj są produkowane na potrzeby konkretnych grup odbiorców. Mogą być nimi kierowcy jeżdżący z przeciętną prędkością w raczej dobrych warunkach atmosferycznych. Kolejne klocki mogą zostać dostosowane do jazdy sportowej. Za uniwersalność klocków hamulcowych używanych przez koncerny motoryzacyjne może przyjść Ci jednak zapłacić więcej niż za części dostosowane do danych grup kierowców.

Jak widzisz piszczenie klocków hamulcowych to zupełnie naturalna przypadłość każdego samochodu. Za dziwnym odgłosem stoją zwykle dość proste do rozwiązania problemy. Niezależnie od tego, co jest przyczyną wydawania przez nie dźwięków, każdą z napraw można zrobić samemu. Potrzebna jest do tego jednak wiedza i odpowiednie narzędzia. W innych przypadkach pozostaje udać się do warsztatu. Na szczęście jest to usługa, która nie wydrenuje do zera Twojego portfela. W zamian za nią zyskasz pewność, że układ hamulcowy Twojego samochodu działa prawidłowo i zapewni Ci bezpieczną jazdę.

8 / 100

Dodaj komentarz