Jak rzucić palenie? Czy e-papieros to droga do uwolnienia się od nałogu?

Spis treści

papierosy

Zawsze następuje ten czas, kiedy niewinne przyzwyczajenie staje się krępującym nałogiem, a każda próba skończenia z nim, kończy się niepowodzeniem. Znajome?

Jak działa na nas uzależnienie od nikotyny?

Wiele osób zastanawia się, jak skutecznie rzucić palenie. Nie oszukujmy się – większość z nas miała epizod, w którym zdarzyło się zapalić jednego lub dwa papierosy na hucznej imprezie czy spotkaniu ze znajomymi. Jeśli jesteś jednym z facetów, którzy potrafią powiedzieć „stop” i zrezygnować w odpowiednim momencie to gratuluję. Nie każdy wie, jak rzucić palenie i kiedy jest na to odpowiedni czas, chociaż, jeśli mam być szczery, to uważam, że nie ma sensu w ogóle zaczynać. Rozumiem też, że w życiu każdego mają miejsce różne sytuacje, które sprawiają, że ta chwilowa ulga jest wyjątkowo potrzebna. Jak mówiłem i będę mówić zawsze – nie oceniam.

Niektórzy jednak są bardziej podatni na uzależnienia, przez co potrzeba im znacznie mniej substancji (w tym wypadku nikotyny), aby się od niej uzależnić. Nie chcę zanudzać Cię naukową gadką, ale dla zobrazowania sytuacji potrzebujemy trochę researchu. Być może przedstawienie suchych faktów i konsekwencji, jakie mogą Cię spotkać przez długotrwałe palenie papierosów, pozwoli Ci spojrzeć na to z innej strony.

Zmiany zachodzące w mózgu po uzależnieniu od nikotyny są najczęściej nieodwracalne. Nie mówiąc już o zdrowiu fizycznym, które może znacznie podupaść. W końcu nawet na paczkach papierosów umieszczane są zdjęcia pokazujące liczne konsekwencje zdrowotne długotrwałego przyjmowania tej substancji.

Przyjmując nikotynę, uruchamiasz wydzielanie dopaminy w mózgu, która jest ściśle powiązana z poczuciem przyjemności. Wzrost tego hormonu powoduje, że uzależniamy się od nikotyny – jest to niebezpiecznie błędne koło.

Dlatego właśnie, jeśli zastanawiasz się, „jak najlepiej rzucić palenie”, musisz zauważyć, że nie jest to tylko czynność, ale także jej skutki, a uzależnienie nie bierze się znikąd. Kiedy zrozumiesz, jaki wpływ na mózg ma nikotyna, będziesz mógł na poważnie podejść do rzucania palenia.

Czy istnieje skuteczny sposób na rzucenie palenia?

Znanych jest wiele sposobów, zarówno domowych, jak i tych sprawdzonych za pomocą badań, które mają skutecznie działać na rzucanie palenia. Wiele osób jednak skarży się na niemożność zrezygnowania z papierosów. Niekiedy rzucają i wracają do nałogu już kilka miesięcy później.

Rzucanie palenia można porównać do rozstania z Twoją byłą – rollercoaster emocjonalny gwarantowany. Odstawianie nikotyny to nie przelewki. Możesz skorzystać z pomocy psychoterapeuty specjalizującego się w terapii uzależnień i z jego pomocą pozbyć się tego nałogu. Możesz też skonsultować się z lekarzem internistą, który pomoże dobrać leczenie farmakologiczne ułatwiające pozbycie się problemu.

Osobiście uważam, że zasięgnięcie pomocy internisty czy psychoterapeuty to zdecydowana konieczność i pierwszym krokiem do skończenia z nałogiem powinna być indywidualna praca nad sobą.

Oczywiście – istnieją domowe sposoby na to, jak rzucić palenie. Nie są one trudne do wprowadzenia, trzeba jednak mieć w sobie dużo samozaparcia. Warto zacząć od małych rzeczy – na pierwszy ogień może pójść niewielka zmiana rutyny. Początki będą trudne, ale nie oszukujmy się – zawsze są. Mówi się, że wystarczy powtarzać nową czynność regularnie przez 21 dni, żeby można było nazwać ją nawykiem.

E-papieros – mniejsze zło?

Niektórzy, rezygnując ze zwykłych papierosów, decydują się na przestawienie na papierosy elektryczne. Zarzekają się, że nie działają one tak negatywnie na zdrowie, jak te zwykłe. Muszę przyznać, że kiedyś sam myślałem, że nie są one szkodliwe, bo nie każdy przecież zawiera w sobie nikotynę.

Prawda jest taka, że e-papierosy są szkodliwe, jednak nie tak bardzo jak te tradycyjne. Badania wskazują na problem z dymem, który w zwykłych papierosach może zawierać blisko 10 składników rakotwórczych. Nie ciesz się jednak na zapas. Odkryto również, że te same, jak i inne szkodliwe substancje zostały znalezione w dodatkach do e-papierosów.

Od nich też można się uzależnić. Szczególnie jeśli mieszanka, którą wlewasz do środka, zawiera w sobie nikotynę. Zapytasz pewnie – jak rzucić palenie e-papierosa? Sposoby są takie same, jak w przypadku tradycyjnych papierosów.

Jak skutecznie rzucić palenie?

O tym, jak najlepiej rzucić palenie opowiem za chwilę, jednak najpierw przedstawię Ci jedną z najłatwiejszych metod na sam początek. Jak wcześniej wspominałem, warto zacząć od małych zmian, które z czasem staną się nawykami. Chodzi mi tu np. o wyeliminowanie sytuacji, w których zwykle zapaliłbyś papierosa.

Załóżmy, że papierosa odpalasz codziennie, siadając na ławce w parku podczas spaceru z psem. Rozwiązanie? Zmień trasę, na taką, gdzie nie będziesz mógł usiąść. Twoje ciało nie zareaguje w tym momencie na bodziec i po pewnym czasie odzwyczaisz się od samej czynności, jaką jest palenie papierosów w tej konkretnej sytuacji.

Dobrym i stosowanym od lat sposobem jest również zmiana papierosa na coś o podobnym kształcie i podjadanie. Jeśli chcesz pozostać w formie, mogą to być paski marchewki, selera lub kalarepy. W innym przypadku np. lizak czy podłużne żelki też dadzą radę.

Sprawdzone jest też stosowanie systemu nagród. Ustalanie celów i odpowiadających im nagród, w postaci np. ulubionej przekąski, może motywować do wytrwania jak najdłużej. Dobrze mieć też grupę osób, które też będą rzucać palenie – wsparcie grupowe działa bardzo motywująco.

Osobiście spotkałem się z przekonaniem, że tabletki na rzucenie palenia nie są skuteczne, a jeśli są, to niestety ich skutki uboczne często sprawiają, że ludzie wracają do nałogu. W takim razie jak rzucić palenie bez tabletek? Jeśli domowe sposoby na odejście od nałogu nie pomagają, to na Twoim miejscu zgłosiłbym się do specjalisty. Najlepszym wyborem będzie psychoterapeuta zajmujący się terapią uzależnień – to właśnie on będzie wiedział, jak pracować z problemem bez użycia leków.

Jeśli zastanawiasz się, jak szybko rzucić palenie to mam jedną podpowiedź – potrzebne jest Ci dużo samozaparcia. Twoja motywacja na rzucenie palenia powinna być zdecydowanie większa niż chęć sięgnięcia po paczkę papierosów.

8 / 100

SZUKAJ W SERWISIE

najnowsze wpisy

Zdrowy tryb życia to dieta i ruch!

Zdrowy tryb życia stanowi klucz do dobrego samopoczucia. Zbilansowana dieta oraz aktywność fizyczna są niezbędne, aby do późnego wieku być