Dodge – od rowerów do samochodów

Spis treści

Dodge to jeden z najsłynniejszych amerykańskich producentów aut. Choć nie jest to marka luksusowa, jej modele budzą pożądanie wśród kierowców na świecie. Dlaczego tak jest? Otóż Dodge miał w swojej historii kilka naprawdę szalonych aut.

Na początku były rowery

Pod koniec XIX wieku bracia John Francis oraz Horace Elgin Dodge założyli firmę Dodge Brothers Bicycle & Machine Factory. Początki działalności związane były z produkcją rowerów i części do maszyn rolniczych. W 1902 roku firma nawiązała współpracę z Fordem, dla którego produkowała silniki oraz inne elementy do słynnego modelu T.

W 1914 roku, za namową Forda, pojawił się pierwszy samochód zbudowany przez Dodge’a. Otrzymał on nazwę Old Betsy, rok później zaś skonstruowano pierwszy samochód ciężarowy. W 1916 roku Dodge podpisał kontrakt z amerykańską armią, dla której budował ciężarówki, karetki oraz inne pojazdy użytkowe. Umowa ta przyniosła firmie bardzo duże zyski, co przełożyło się na mocną pozycję na rynku motoryzacyjnym w Stanach Zjednoczonych. W 1925 roku przedsiębiorstwo zostało nabyte przez firmę Dillon Read and Co. za 146 milionów dolarów, a trzy lata później stało się własnością Chryslera.

Po II wojnie światowej

Największy konflikt zbrojny XX wieku przerwał dynamiczny rozwój Dodge’a. Po zakończeniu wojny firma zaprezentowała model Power Wagon, który jest uznawany za pierwowzór pick-upów. W latach 50. pojawiły się krążowniki szos wyposażone w silniki ośmiocylndrowe. Jednym z nich był model LaFemme, zaprojektowany z myślą o kobietach.

https://www.facebook.com/dmr4880100/photos/a.568878959981427.1073741827.568875176648472/724235264445795/?type=3&theater

W kolejnych latach wprowadzone zostały najsłynniejsze modele: Charger, Coronet R/T, Super Bee oraz Challenger. Były to tak zwane muscle cary, stosunkowo proste i tanie auta wyposażone w potężne silniki, o bardzo surowym wyglądzie. Lata 70. przyniosły jednak kryzys paliwowy, w związku z czym tego typu pojazdy były coraz mniej pożądane przez klientów. Receptą okazało się rozszerzenie współpracy z Mitsubishi, którą nawiązano w 1973 roku. Na mocy umowy pod marką Dodge produkowano modele Colt i Omni.

https://www.facebook.com/thedodgechargerdotcom/photos/a.132829963452430.24775.117788528289907/1454444784624268/?type=3&theater

Kolejne wspaniałe pojazdy

W 1992 roku na rynku pojawił się legendarny już Dodge Viper. Napędzany był on dziesięciocylindrowym silnikiem pochodzącym z ciężarówki. Powstały trzy generacje modelu, każda kolejna stawała się coraz bardziej cywilizowanym autem, a to za sprawą kolejnych systemów bezpieczeństwa. W 2006 roku wprowadzono zupełnie nowego Chargera, tym razem w postaci dużego sedana. Na szczególną uwagę zasługuje wersja Hellcat. Wyposażono ją w ośmiocylindrowy silnik o mocy aż 707 KM. Modelem bliźniaczym był Challenger, muscle car w stylu lat 70. Tu również pod maską zagościł motor o mocy 707 KM, jednakże to nie było ostatnie słowo inżynierów Dodge’a. W 2017 roku zaprezentowano wersję Demon wyposażoną w silnik o mocy 840 KM. To pojazd przeznaczony głównie do dragów, czyli wyścigów na 1/4 mili. Przyspiesza on do 100 km/h w granicach 2,5 sekundy!

https://www.facebook.com/SpeedKore01/photos/a.1724054851157478.1073741829.1704097346486562/2136408719922087/?type=3&theater

Warto jeszcze wspomnieć o innym szalonym projekcie. Otóż w 2003 roku Dodge zaprezentował prototyp motocykla o nazwie Tomahawk. Wyposażono go w silnik pochodzący z Vipera o mocy 507 KM. Zbudowano 10 egzemplarzy, z których każdy został sprzedany za 500 tysięcy dolarów. Producent szacuje prędkość maksymalną tego monstrum na 560-640 km/h – nie znalazł się jednak śmiałek, który odważyłby się sprawdzić.

Dodge to jedna z najbardziej znanych amerykańskich marek samochodów. Oprócz typowo rodzinnych oraz użytkowych modeli w jej portfolio można znaleźć pojazdy, które były i nadal są naprawdę szalone. I właśnie za to kochamy Dodge’a.

SZUKAJ W SERWISIE

najnowsze wpisy