Chrysler to obok General Motors i Forda przedstawiciel „Wielkiej Trójki” z Detroit, marka powszechnie znana przez Amerykanów. Koncern ten miał w swojej historii wzloty i upadki, modele mniej oraz bardziej udane. Niemniej jednak nie można odmówić im charakteru. Jak zatem wygląda historia Chryslera i jak radzi on sobie obecnie?
Historia pewnego maszynisty
Głównym bohaterem opowieści o tej marce jest Walter P. Chrysler, maszynista pochodzący z Kansas, skąd przeniósł się do Salt Lake City w stanie Utah. Pracował on dla Denver & Rio Grande Railroad. W 1912 roku postanowił on zmienić branżę i znalazł zatrudnienie w Buicku, który ma równie ciekawą historię. Po trzech latach pracy został nawet prezesem w tej firmie.
Mając zaledwie 45 lat, w 1919 roku, Chrysler przeszedł na emeryturę. Rok później dostał on ofertę wyprowadzenia na prostą firmy Willys-Overland Company, która pogrążona była w kryzysie. W 1921 roku został przewodniczącym rady nadzorczej w Maxwell Motors Company. Tym samym stał się głównym udziałowcem tej firmy i rozpoczął produkcję samochodów pod swoim nazwiskiem.
Pierwsze sukcesy
Pierwszym samochodem ze znaczkiem Chryslera był model Six z 1924 roku. Firma ta szybko stała się jednym z najważniejszych producentów aut w Stanach Zjednoczonych. W 1928 roku Chrysler stworzył nową markę Plymouth, a następnie przejął innego producenta aut – Dodge’a. W połowie lat 30. XX wieku pojawił się najsłynniejszy przedwojenny Chrysler – model Airflow.
https://www.facebook.com/Chrysler/videos/10153351398450976/
Dalsze losy
W czasie II wojny światowej Chrysler przestawił się na produkcję dla armii amerykańskiej. Po zakończeniu działań wojennych rozpoczął się nowy rozdział w historii marki. Duży wpływ na kształt działalności firmy miał strajk robotników, który miał miejsce pod koniec lat 40. Z kolei w latach 1950-1961 szefem stylistów Chryslera został Virgil Exner, który przewodniczył pracom nad „autami marzeń”. To właśnie wówczas powstał słynny Chrysler 300.
W 1987 roku firma przejęła przedsiębiorstwo o nazwie American Motors Corporation (AMC). Powodem transakcji był fakt, iż AMC było właścicielem Jeepa, na którym bardzo zależało Chryslerowi.
Rok 1998 przyniósł fuzję Chrysler Corporation z niemieckim koncernem Daimler-Benz. Jej efektem było powstanie nowego koncernu – DaimlerChrysler. Od tej pory wiele modeli koncernu spokrewniona była z autami Mercedesa. Współpraca polegała przede wszystkim na dostarczaniu niemieckich silników Diesla, co było warunkiem koniecznym do zdobycia popularności w Europie. Owocem tej kooperacji został między innymi Chrysler 300C, jeden z najbardziej amerykańskich samochodów, które można było kupić na Starym Kontynencie.
https://www.facebook.com/40s50sCars/photos/p.1108253735887051/1108253735887051/?type=1&opaqueCursor=Abpqmvl6IagHUeH04d4KlVSx17PyDhHdcDR8PB9HKRIE2OntamPeBZJonryy3CniIhYMSlxeA-oXTKJzIST5kYj2I9yJ7M6J5I1MsL1HWtgC744QrD_qftbeq19AQ-NcpIQcR3axbxZhfCUbdnMdoVgr5uMt5NAqQmWSI9iLyvChtKKnArZEq091ZXoRGipyH-_BRmosHKN5Ng3X9xSEauB5_tuMFyEq_Tgq4YVMiJSHya9q3ErvmQyp-y4NsSKjLew1p2UIi_-lXrWfLj_ShpAxIn6_FArWcce-MvqQ1dQIqroMmsl2jsJuXOhdsOxJkRed8A29v0Y6AdriW7pt_MkL6ghs-lqnYWAZZYmBCyqh3yLpXmZ4hlLql5CoPhICV3OOmMC4plJZgJ51_Xx-H0dLjqmxyZZwwkm0KYBNHoXk93VPh-a0lV9e6JclVmVQGLo&theater
Nowy wiek i nowe wyzwania
Początek XXI wieku nie był dla Chryslera najlepszy. W 2007 roku koncern został przejęty przez amerykańską firmę inwestycyjną Cerberus Capital Management. Niestety, pomimo zastrzyku gotówki, dwa lata później Chrysler zbankrutował. Z pomocą wówczas przyszedł włoski Fiat, który sukcesywnie nabywał kolejne pakiety udziałów. Ostatecznie w 2014 roku, stał się on właścicielem producenta z Detroit, a nowo powstały koncern otrzymał nazwę Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
Po przejęciu przez Fiata modele Chryslera były sprzedawane w Europie jako Lancie. Wyjątkiem były Wyspy Brytyjskie. Posunięcie to stało się powodem niemal całkowitego upadku tej legendarnej włoskiej marki. Ostatecznie Chrysler został wycofany z Europy ze względu na brak zainteresowania klientów.
https://www.facebook.com/Chrysler/videos/10153435851300976/
Nie wszystko w życiu układa się zgodnie z planem. Zasada ta znajduje swoje odbicie również w motoryzacji. Z całą pewnością potencjał Chryslera nie był w ostatnich latach należycie wykorzystywany. Być może jednak kolejne lata zaowocują nowym modelami, które zostaną cieplej przyjęte przez rynek.