Chrysler - marka założona przez maszynistę

Chrysler to obok General Motors i Forda przedstawiciel „Wielkiej Trójki” z Detroit, marka powszechnie znana przez Amerykanów. Koncern ten miał w swojej historii wzloty i upadki, modele mniej oraz bardziej udane. Niemniej jednak nie można odmówić im charakteru. Jak zatem wygląda historia Chryslera i jak radzi on sobie obecnie?

Historia pewnego maszynisty

Głównym bohaterem opowieści o tej marce jest Walter P. Chrysler, maszynista pochodzący z Kansas, skąd przeniósł się do Salt Lake City w stanie Utah. Pracował on dla Denver & Rio Grande Railroad. W 1912 roku postanowił on zmienić branżę i znalazł zatrudnienie w Buicku, który ma równie ciekawą historię. Po trzech latach pracy został nawet prezesem w tej firmie.

Mając zaledwie 45 lat, w 1919 roku, Chrysler przeszedł na emeryturę. Rok później dostał on ofertę wyprowadzenia na prostą firmy Willys-Overland Company, która pogrążona była w kryzysie. W 1921 roku został przewodniczącym rady nadzorczej w Maxwell Motors Company. Tym samym stał się głównym udziałowcem tej firmy i rozpoczął produkcję samochodów pod swoim nazwiskiem.

Pierwsze sukcesy

Pierwszym samochodem ze znaczkiem Chryslera był model Six z 1924 roku. Firma ta szybko stała się jednym z najważniejszych producentów aut w Stanach Zjednoczonych. W 1928 roku Chrysler stworzył nową markę Plymouth, a następnie przejął innego producenta aut – Dodge’a. W połowie lat 30. XX wieku pojawił się najsłynniejszy przedwojenny Chrysler – model Airflow.

Chrysler | Design by Decade | Nontraditional Elegance

In the ’30s, the Chrysler Airflow was ahead of its time. The first car developed in a wind tunnel, it was quieter, sleeker and faster than other cars of the era. Chris Benjamin, Head of Interior Design FCA – North America, on the Airflow’s art deco-inspired design.

Posted by Chrysler on Friday, 4 March 2016

Dalsze losy

W czasie II wojny światowej Chrysler przestawił się na produkcję dla armii amerykańskiej. Po zakończeniu działań wojennych rozpoczął się nowy rozdział w historii marki. Duży wpływ na kształt działalności firmy miał strajk robotników, który miał miejsce pod koniec lat 40. Z kolei w latach 1950-1961 szefem stylistów Chryslera został Virgil Exner, który przewodniczył pracom nad „autami marzeń”. To właśnie wówczas powstał słynny Chrysler 300.

W 1987 roku firma przejęła przedsiębiorstwo o nazwie American Motors Corporation (AMC). Powodem transakcji był fakt, iż AMC było właścicielem Jeepa, na którym bardzo zależało Chryslerowi.

Rok 1998 przyniósł fuzję Chrysler Corporation z niemieckim koncernem Daimler-Benz. Jej efektem było powstanie nowego koncernu – DaimlerChrysler. Od tej pory wiele modeli koncernu spokrewniona była z autami Mercedesa. Współpraca polegała przede wszystkim na dostarczaniu niemieckich silników Diesla, co było warunkiem koniecznym do zdobycia popularności w Europie. Owocem tej kooperacji został między innymi Chrysler 300C, jeden z najbardziej amerykańskich samochodów, które można było kupić na Starym Kontynencie.

1957 Chrysler 300C

Posted by 40s & 50s American Cars on Friday, 8 July 2016

Nowy wiek i nowe wyzwania

Początek XXI wieku nie był dla Chryslera najlepszy. W 2007 roku koncern został przejęty przez amerykańską firmę inwestycyjną Cerberus Capital Management. Niestety, pomimo zastrzyku gotówki, dwa lata później Chrysler zbankrutował. Z pomocą wówczas przyszedł włoski Fiat, który sukcesywnie nabywał kolejne pakiety udziałów. Ostatecznie w 2014 roku, stał się on właścicielem producenta z Detroit, a nowo powstały koncern otrzymał nazwę Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Po przejęciu przez Fiata modele Chryslera były sprzedawane w Europie jako Lancie. Wyjątkiem były Wyspy Brytyjskie. Posunięcie to stało się powodem niemal całkowitego upadku tej legendarnej włoskiej marki. Ostatecznie Chrysler został wycofany z Europy ze względu na brak zainteresowania klientów.

Chrysler | History in the Making

Built from the ground up, the Chrysler brand embodies 90 years of history in the making. See the full series here: http://bit.ly/1VgBGXC #DesignByDecade

Posted by Chrysler on Friday, 1 April 2016

Nie wszystko w życiu układa się zgodnie z planem. Zasada ta znajduje swoje odbicie również w motoryzacji. Z całą pewnością potencjał Chryslera nie był w ostatnich latach należycie wykorzystywany. Być może jednak kolejne lata zaowocują nowym modelami, które zostaną cieplej przyjęte przez rynek.

Dodaj komentarz