Jak stworzyć skuteczny plan biznesowy?

Spis treści

tworzenie biznesplanu

Prowadzenie firmy to nic prostego – wie to każdy biznesmen. Dlatego warto odpowiednio się do tego przygotować , a najlepiej na długo przed ostatecznym złożeniem wniosku CEIDG-1. Pomocne w tym okaże się m.in. stworzenie sensownego biznesplanu. Jak sporządzić ten dokument?

Biznesplan – co to?

Prowadzenie biznesu wiąże się z licznymi kosztami, a do nieudanych działalności trzeba dopłacać. Zwykle oznacza to konieczność zapożyczania się u banków.

Świat biznesu bywa bezlitosny, a zwłaszcza dla nieprzygotowanych i nieodpowiedzialnych. Dlatego warto stworzyć biznesplan, bo to dobry początek, aby Twoja marka miała szansę zaistnieć na rynku.

Biznesplan to pisemny lub cyfrowy dokument, który powinien zawierać dokładny i rozbudowany opis przedsięwzięcia wraz z uwzględnieniem:

  • mocnych i słabych stron pomysłu – np. obecności wielu konkurentów branżowych;
  • zamiarów i celów – m.in. regularnego wprowadzania nowych produktów;
  • wydatków – również tych nieoczywistych (np. marketingowych);
  • zasobów – materialnych i niematerialnych;
  • zagrożeń – np. prognozowanych niskim zainteresowaniem produktem.

Sporządzenie takiego pisma bywa czasochłonne, ale zdecydowanie potrzebne. Poświęcony czas pomoże Ci zrozumieć wszystkie istotne zagadnienia w zakresie biznesu i będziesz w stanie nieco obiektywniej ocenić swój pomysł.

Skuteczny biznesplan – podstawa wszystkich udanych działalności

Sukces bywa niekiedy dziełem przypadku, ale nie warto liczyć na szczęście, zakładając swój biznes. Za dobrze prosperującymi firmami stoi przede wszystkim kapitał i dobre przygotowanie, czyli m.in. sensownie opracowany biznesplan. Dzięki niemu można ustalić swoje cele i szanse, zadbać o to, by minimalizować ryzyko strat, a także na bieżąco zmieniać strategię, żeby jak najlepiej dopasować swoją usługę czy oferowane produkty do dynamicznego rynku.

Jak napisać biznesplan? Porady i wskazówki dla początkujących

Od czego rozpocząć pisanie biznesplanu? Przede wszystkim od podstaw. W dokumencie muszą znaleźć się e istotne dane o firmie, takie jak:

  • nazwa (również logo i brand);
  • charakterystyka;
  • cel biznesowy;
  • zapewniane produkty i usługi;
  • docelowy teren działania.

Tekst musi być łatwy do zrozumienia przez wszystkich odbiorców, a przy tym konkretny i szczegółowy. To ważne, gdy biznesplan ma trafić do inwestorów, którzy skrupulatnie oceniają biznes – wtedy ma się większe szanse, by zostać zauważonym i docenionym.

Analiza rynku (konkurencja)

W dobrym biznesplanie powinna znaleźć się analiza rynku. Należy zapoznać się z branżą i sprawdzić poczynania wszystkich rywali. Musisz dowiedzieć się:

  • kim jest Twoja konkurencja;
  • ilu masz konkurentów;
  • dlaczego innym udaje się wybić, a niektórym nie;
  • czy działające na rynku firmy stanowią istotne zagrożenie.

Wytłumaczę Ci to za pomocą teoretycznego przykładu. Powiedzmy, że masz zamiar założyć warsztat samochodowy w rodzinnym mieście. W tym samym, w którym działa 10 innych mechaników. Każdy z nich cieszy się zaufaniem klientów od wielu lat, a na domiar złego mają niskie stawki. Ich ceny są dla Ciebie nieosiągalne. Nie brzmi to zbyt dobrze, prawda?

Poprawnie przeprowadzona analiza rynku pozwala więc zweryfikować zasadność pomysłu. Nikt nie potrzebuje 11 mechaników w miejscowości liczącej 20 tys. mieszkańców, ale może np. w mieście obok jest niedobór takich specjalistów? Warto to sprawdzić, szczególnie jeśli chcesz pracować w konkretnej branży i mieć stałych klientów.

Strategia marketingowa

Biznesplan musi zawierać rozbudowany fragment o stosowanych strategiach marketingowych. Wybór odpowiednich form reklamy ma znaczenie, zresztą jak sam przekaz.

Wróćmy do przykładu warsztatu samochodowego. Analiza rynku pozwoliła ustalić, że trzeba rozpocząć działalność nie w mieście, a np. w wiosce kilkanaście kilometrów dalej. Nie ma sensu więc reklamować się głównie w internecie, bo lepszy efekt przyniesie umieszczenie dużego billboardu przy głównych ulicach. W ten sposób zachęcisz lokalnych mieszkańców, by zapoznali się z Twoimi usługami.

Analiza SWOT

W każdym biznesplanie musi znaleźć się analiza SWOT (ang. Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threats). Znów posłużę się przykładem warsztatu samochodowego. SWOT dla tego pomysłu – moim zdaniem – wyglądałby następująco:

  • S – brak rywali w okolicy (możliwość dyktowania cen);
  • W – mała liczba klientów (wieś nie jest tak dynamiczna jak miasto);
  • O – szansa dotarcia do konsumentów zamieszkujących okolicę (wieść o dobrze wykonanej usłudze rozniesie się pocztą pantoflową);
  • T – mieszkańcy wsi zwykle potrafią przeprowadzać proste prace naprawcze samodzielnie.

Wydatki i prognozowane zarobki

Trudno określić teoretyczny zarobek, więc skup się na wydatkach. Poznanie dokładnych kosztów działalności pozwoli Ci zrozumieć wszystkie kwestie pieniężne. To bardzo ważne, żeby nie działać w tym kontekście po omacku.

Musisz zarobić na utrzymanie firmy (m.in. opłacać lokal i wypłacać pensje pracownikom), zakup wszystkich potrzebnych produktów oraz usług zewnętrznych, a do tego wyjść na plus. Dlatego ustalenie wydatków pozwoli Ci oszacować ceny dla Twoich klientów.

Plan biznesowy napisany przez fachowców – czy warto zatrudniać innych?

Tworzenie biznesplanu to nic prostego. Musisz skupić się na wielu różnych elementach w tym samym czasie, a wszystkie dane powinny być przez Ciebie analizowane od A do Z.

Dlatego polecam Ci skorzystanie z usług niezależnych fachowców. Są oni w stanie przyrządzić rozbudowany biznesplan za niewielką opłatą. Jestem przekonany, że czasem warto zainwestować, nawet po to, żeby oszczędzić sobie niepotrzebnych wydatków w przyszłości.

Zakładanie i prowadzenie firmy to skomplikowane zadania, które wymagają przede wszystkim cierpliwości i konkretnego planu. Dobre przygotowanie może jednak zapewnić sukces oraz zminimalizować ryzyko strat, dlatego warto zacząć od stworzenia biznesplanu.

16 / 100

SZUKAJ W SERWISIE

Szukaj

najnowsze wpisy