Wózek na zakupy czy auto? Historia AWS Shopper

Spis treści

aws shopper

Nie przypadkiem mówi się, że dobrymi intencjami wybrukowano piekło. Jeśli rzeczywiście tak jest, jedną z kostek bruku dodali twórcy AWS Shopper. W zamyśle miał on być idealnym samochodem ułatwiającym wykonywanie codziennych obowiązków. W praktyce nie wyszło. Nie słyszałeś o tym modelu? Wcale mnie to nie dziwi. Teraz masz okazję dowiedzieć się o nim wszystkiego.

Czym był AWS Shopper?

AWS Shopper to niewielki i tani samochód osobowy produkowany w Niemczech Zachodnich w latach 1970–1974 przez firmę Automobilwerk Walter Schätzle (AWS). Był to jeden z nielicznych niemieckich mikrosamochodów tamtego okresu. W zamierzeniach twórców miał być tanią, a przy tym funkcjonalną alternatywą dla większych pojazdów takich jak Volkswagen Käfer, znany w Polsce jako Garbus.

AWS Shopper – konstrukcja i funkcjonalność

Pojazd był projektowany jako tani, lekki i praktyczny pojazd miejski. Dzięki nadwoziu z tworzywa sztucznego (duroplastu) był odporny na korozję i niezwykle lekki – ważył około 500 kg. To sprawiało, że nawet jego skromny dwusuwowy silnik o mocy 23 KM zapewniał przyzwoite osiągi w ruchu miejskim.

AWS Shopper miał bardzo proste, pudełkowate nadwozie z dużymi oknami, które zapewniały świetną widoczność. Drzwi przesuwne ułatwiały wsiadanie i wysiadanie na zatłoczonych parkingach. Shopper był dostępny w różnych wariantach, nie tylko jako pojazd osobowy. Różne wersje nadwozia miały uczynić z tego auta obiekt pożądania osób o różnych wymaganiach co do mikrosamochodu.

Wersje mikrosamochodu AWS Shopper

Nietypowy samochód był dostępny w kilku wariantach, choć jego podstawowa konstrukcja pozostawała niezmieniona. Producent w możliwie najprostszy sposób próbował dostosować model do różnych potrzeb użytkowników. Finalnie powstały trzy warianty auta, a w planach był jeszcze czwarty typ pojazdu.

AWS Shopper Standard

Podstawowa wersja osobowa samochodu, przeznaczona głównie dla klientów prywatnych. Pojazd miał proste wnętrze, przesuwne drzwi, duże okna i składaną tylną kanapę. Ostatnie udogodnienie zwiększało niewielką przestrzeń bagażową.

AWS Shopper Transporter

Ta wersja została przystosowana do przewozu towarów. Projektanci usunęli tylną kanapę, a zamiast niej pozostawili na stałe większą przestrzeń ładunkową.

Intencją projektantów było stworzenie samochodu, który chętnie wybieraliby pracownicy budowlani, osoby z miejskich służb komunalnych, kurierzy i przedstawiciele małych firm wszelkich branż potrzebujący taniego transportu miejskiego.

AWS Shopper Cabrio

Kabriolet można dziś uznać za kolejną gratkę dla kolekcjonerów aut. Rzadko spotykana wersja z miękkim, składanym dachem była promowana jako lekki i tani pojazd rekreacyjny. Ze względu na niskie zainteresowanie tym modelem powstało bardzo niewiele jego egzemplarzy.

AWS Shopper Kombi

Ten samochód to eksperymentalny wariant z wydłużonym nadwoziem i większym bagażnikiem. Nigdy nie wszedł produkcji.

Jak zachęcano do zakupu AWS Shoppera?

AWS Shopper był promowany jako auto dla każdego. W reklamach podkreślano jego niską cenę, niskie zużycie paliwa i prostotę konstrukcji. Kampanie promocyjne miały głównie pragmatyczny ton uwypuklający wyjątkową praktyczność tego auta. Slogany, którymi producent próbował przekonywać potencjalnych nabywców modelu, były m.in.:

  • AWS Shopper – Twój miejski towarzysz
  • Mały, sprytny, oszczędny!
  • Dostępny dla każdego – idealny dla firm i rodzin

AWS Shopper był reklamowany w rozgłośniach radiowych, gazetach i katalogach motoryzacyjnych, szczególnie jako pojazd dla firm. Samochód był też prezentowany na lokalnych targach motoryzacyjnych w Niemczech Zachodnich, gdzie próbował przyciągnąć uwagę klientów indywidualnych i biznesowych.

Niestety, błędy konstrukcyjne niweczyły wszelkie formy promocji. Recenzje pojazdu, które pojawiały się w niemieckich magazynach motoryzacyjnych, potwierdzały jego funkcjonalność. Dziennikarze krytykowali jednak hałaśliwy silnik dwusuwowy i jego małą moc.

AWS Shopper, kolejny niewypał w segmencie mikroaut

Dziwny wehikuł z Berlina Zachodniego nie zdobył serc kierowców z RFN. Nie było więc mowy o tym, żeby AWS rozszerzył sprzedaż Shoppera na inne kraje. Zaledwie kilkaset wyprodukowanych egzemplarzy tego pojazdu wpisuje się w trend znany z historii innych mikrosamochodów. Szybko okazywało się, że poza rozmiarami nie mają kierowcom nic do zaoferowania.

AWS Shopper, o ile będzie w dobrym stanie wizualnym i technicznym, może być kolejnym obiektem pożądania kolekcjonerów. Jeśli należysz do tego grona, wiesz już, czego warto szukać na aukcjach samochodów. A jeżeli nie gromadzisz aut sprzed dekad, poznałeś ciekawostkę o motoryzacji. Niewykluczone, że w przyszłości przedstawię Ci kolejne informacje o zapomnianych modelach pojazdów.

16 / 100

SZUKAJ W SERWISIE

Szukaj

najnowsze wpisy