Jeszcze w 1990 roku, kiedy w Polsce oferowano internet o prędkości na poziomie 9,6 Kb/s, czas ściągnięcia jednego pliku 5 MB wynosił 72 minuty. Dziś przy prędkości internetu światłowodowego plik tego samego rozmiaru pobierany jest w mgnieniu oka. Jak zmienił się internet w Polsce na przestrzeni ostatnich 28 lat?
Kultowy numer 0-20 21 22
Monopolistą na rynku usług internetowych w 1996 roku w Polsce było TP SA, czyli Telekomunikacja Polska. Wprowadziła ona do użytku legendarny numer 0-20-21-22, który pozwalał na uzyskanie połączenia z siecią przez modem telefoniczny. Tym samym internet stał się powszechnie dostępny i przestał być jedynie naukową ciekawostką dla wybranych.
Internet z kabla telefonicznego miał wiele ograniczeń:
- połączenie z modemem blokowało linię telefoniczną,
- szybkość internetu była niewielka (w 1998 roku było to około 30 Kb/s),
- załadowanie jednej strony trwało nawet kilka minut,
- wysokie koszty użytkowania.
Przełom nastąpił tuż przed rokiem 2000, kiedy do sprzedaży wprowadzono usługę SDI – Szybki Dostęp do Internetu, pozwalającą na połączenie z siecią bez blokowania połączeń telefonicznych. Internet oferowano z prędkością 115 Kb/s, ale spadała ona przy jednoczesnym surfowaniu po sieci i prowadzeniu rozmowy przez telefon stacjonarny. Plik 5 MB w tym czasie pobierano w niecałe 6 minut.
Szybki internet dla wybranych
Po roku 2000 internet w Polsce zaczął radykalnie przyspieszać dzięki wejściu na rynek innych operatorów. Transfer wynosił od 320 Kb/s do nawet 2 Mb/s. Za najszybsze łącze na początku 2000 roku płacono jednak aż kilkaset złotych miesięcznie, ale już w 2005 roku internet o prędkości 1 Mb/s można było mieć za 100 zł miesięcznie przy podpisaniu rocznej umowy. Przy takiej prędkości pobranie pliku o rozmiarze 5 MB zajmowało już tylko sekundy.
Za wyższą prędkość trzeba było słono zapłacić. W kolejnych latach ceny powoli spadały w wyniku przełamania monopolu TP SA. Konkurencja otrzymała możliwość świadczenia usług stałego dostępu do internetu z wykorzystaniem łączy należących do Telekomunikacji Polskiej.
Otworzyło to z kolei możliwość tworzenia i uruchamiania rozbudowanych serwisów, a nie tylko prostych stron WWW. W 2007 roku powstał polski oddział serwisu YouTube, a internauci zaczęli oczekiwać coraz większej prędkości transferu.
Światłowód przełomem i przyszłością internetu
Obecnie największą prędkość internetu oferują łącza światłowodowe, w których przypadku dane są przesyłane w przewodach wykonanych z włókna szklanego i tworzywa sztucznego za pomocą światła. Internet światłowodowy prócz zawrotnych prędkości ma i inne zalety decydujące o tym, że to on jest przyszłością światowej sieci:
- jest niezawodny i niezależny od warunków atmosferycznych;
- nie wpływa na niego ukształtowanie terenu;
- jest stabilny, zwłaszcza w porównaniu z dotychczasowymi łączami;
- zapewnia ogromne prędkości.
Przy tym wszystkim technologia światłowodowa nie jest przeznaczona tylko dla wybranych klientów, o najbardziej zasobnym portfelu. Jest wręcz przeciwnie, nawet studenci, którzy zwykle dysponują mocno ograniczonym budżetem, mogą sobie pozwolić na korzystanie z łączy światłowodowych. Przykładem niech będzie oferta dla studenta UPC, gdzie w pakiecie internetu bez limitu za 49,99 zł miesięcznie otrzymuje się usługę o prędkości do 60 Mb/s, z możliwością podziału na kilku użytkowników. Taki internet dla studenta wykorzystywany np. w wynajętym mieszkaniu, za zgodą właściciela, przez 3 studentów realnie generuje koszt 17 zł miesięcznie (na osobę). Tzn. ta oferta jest skierowana do wszystkich. W 2017 roku UPC miało internet dedykowany dla studentów – być może również i w tym roku pojawi się taka oferta.
Wygoda użycia, zawrotne prędkości
Przyszłością światowego internetu na ten czas pozostają światłowód i rozwój jego sieci. Dzięki niemu odbiorcy mogą w krótkim czasie pobierać bardzo duże pliki, odbierać telewizję internetową na żywo, oglądać filmy w najwyższej jakości i mieć komfort korzystania z serwisów gamingowych lub streamingów bez zakłóceń. Internet światłowodowy nie jest drogi, a z roku na rok stanie się jeszcze bardziej dostępny dla szerokiej grupy klientów, również w Polsce.