Jak być dobrym szefem? Poradnik skutecznego zarządzania

dobry szef

Spis treści

Większość z nas niestety wie, jak wygląda praca z despotycznym szefem lub menadżerem. Co roku wielu pracowników rezygnuje ze swojej pracy ze względu na złe stosunki z przełożonym lub z powodu nieprawidłowej komunikacji w zespole. Nie jest też tajemnicą, że w Polsce istnieje realny problem z brakiem kompetencji wśród menadżerów średniego szczebla. Jak być dobrym szefem i stworzyć wydajny, zgrany zespół, żeby rotacja pracowników stała się jedynie przeszłością? Dzisiaj podpowiadam jak być empatycznym i motywującym innych przywódcą.

Wiedza to potęga

Ile razy zdarzyła Ci się sytuacja, kiedy wykonywałeś obowiązki swojego przełożonego? W niektórych firmach jest to smutna codzienność. Niestety, nie zawsze w parze z awansem idą niezbędne umiejętności i co najważniejsze, merytoryczna wiedza. Jedną z cech dobrego szefa są szerokie kompetencje i doświadczenie, co aktywnie wykorzystuje podczas swojej pracy. Dzieli się także tą wiedzą ze swoimi współpracownikami. Wyobraź sobie ratownika, który nie umie pływać. Czy zaufałbyś mu? Czy powierzyłbyś mu swoje życie? Jestem pewien, że nie. Szef powinien być jak kapitan statku, który doskonale wie, jak pokierować swoją załogą m.in. w sytuacjach kryzysowych.

Liderzy ciągle się kształcą. Dlaczego? Dzięki szkoleniom czy kursom, a nawet dodatkowym studiom, jest się ciągle na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku. W ten sposób także dostosujesz się do ewentualnych zmian i z łatwością będziesz zarządzać swoim zespołem w nowych okolicznościach, bo nabyłeś tę wiedzę dzięki swojemu zaangażowaniu we własne kształcenie. Dodatkowo odpowiednia wiedza z danej dziedziny pomoże Ci podejmować lepsze decyzje. Zarówno biznesowe, jak i te związane z życiem osobistym. Dzięki temu będziesz kimś wartym zaufania, a Twoim pracownicy będą traktować Cię z należytym szacunkiem i uznaniem.

Szef, który popada stagnację i nie rozwija swoich umiejętności, zawsze straci w oczach pracowników na tle kogoś nawet niżej postawionego, ale bardziej zorientowanego w danej dziedzinie. Brak merytorycznej wiedzy naraża Cię na podjęcie złych decyzji, dlatego niezwykle ważne jest, aby znać swoje możliwości i w razie ewentualnych braków szukać możliwości douczenia się. Pamiętaj, nie ma ludzi niezastąpionych, dlatego regularne uczenie się zaowocuje nie tylko obecnie, ale też w przyszłości. Dzięki temu staniesz się zarówno ekspertem, jak i przykładem dla swoich podwładnych.

Empatia to podstawa dobrego przywództwa

Każdy szef był kiedyś szeregowym pracownikiem – jest to maksyma, o której powinni pamiętać jednakowo podwładni, a zwłaszcza wysoko postawione osoby. Co to znaczy? Czasami zdarza się, że awans na wyższe stanowisko zmienia człowieka. Staję się on bardziej zamknięty lub odcina się od pracowników. I to jest właśnie początek porażki. Dlaczego? Ponieważ dobry szef to szef obecny, bliski, empatyczny i inteligentny emocjonalnie, a więc nie alienuje się od innych, a raczej wychodzi naprzeciw rozmowie z podwładnymi. Niestety, rzadko takie cechy wymagane są przez korporacje, jednak nie da się ukryć, że inteligencja emocjonalna w sferze kierownictwa zespołem jest równie ważna, jak doświadczenie. Dobry szef jest mądrym liderem, który umie współpracować z innymi.

Warto także zaznaczyć, że obecność szefa, jak i jego ciągły kontakt ze współpracownikami, pomaga w osiąganiu lepszych wyników i o wiele bardziej angażuje pracowników w życie firmy. Wyobraź sobie możliwość codziennego picia kawy ze swoim przełożonym, w czasie której rozmawiacie o rzeczach niezwiązanych z pracą. Zmniejsza to poczucie stresu i pokazuje, że ten szef nie jest wcale taki straszny. Tutaj należy mieć na uwadze fakt, że wielu z nas nie chodzi do pracy dla samego zarobku. Niezwykle ważne są także inne czynniki jak:

  • relacje ze współpracownikami;
  • relacje z przełożonymi;
  • sens wykonywanej pracy;
  • dodatki lub benefity.

Każdy pracodawca powinien zadbać o to, aby satysfakcja z wykonywanej pracy szła w parze z dobrymi relacjami wśród pracowników. Produktywność wynika w końcu z dobrego samopoczucia pracowników. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach życiowych. To znaczy, że emocjonalnie inteligentny szef nie robi pracownikowi wyrzutów z powodu wcześniejszego wyjścia z pracy w momencie, kiedy zachoruje jego dziecko lub wydarzy się trudna sytuacja osobista.

Nie oznacza to, że pozwala na nagminne wykorzystywanie swojej empatii. Dobry szef to taki, który jest wyrozumiały, ma dobre relacje z pracownikami, ale przede wszystkim jest asertywny. Wie, kiedy i jak powiedzieć nie, dodatkowo wyjaśnić, dlaczego się na coś nie zgadza. Communication is the key i warto mieć to na uwadze. Zwłaszcza w napiętych sytuacjach. Co to znaczy? W przypadku, w którym pracownik popełnił błąd lub źle wywiązał się z powierzonego mu zadania, szef powinien zareagować w odpowiedni sposób. Wiąże się do z odwołaniem się do danej sytuacji i wytłumaczeniem podwładnemu, co może poprawić.

Dobry szef – inspiruje i nagradza

Podobnie jak w przypadku popełnienia przez pracownika błędu, należy pamiętać o nagradzaniu go za dobre wyniki. Każdy kierownik utrzyma swój autorytet nie tylko dzięki efektywnemu prowadzeniu zespołu, ale też dzięki docenianiu. Nie jest tajemnicą, że zauważanie postępów i dobrej pracy pracowników przynosi dobre efekty. Podwładni muszą czuć się potrzebni i mieć poczucie, że przełożony dostrzega ich wysiłek. Dzięki temu są bardziej zmotywowani i chętni do dalszego rozwoju. Mały podarunek, podwyżka lub imprezy firmowe organizowane dla pracowników to tylko niektóre z metod, które skutecznie podniosą morale Twojej ekipy.

Warto pamiętać o tym, że Twoje zachowanie w pracy nie pozostaje niezauważone. Kluczowym elementem dobrego przywództwa jest inspirowanie swojego zespołu. Szczególnie młodych lub nowych pracowników. Według wielu teorii i badań skupionych wokół human resources czy identyfikacji korporacyjnej czas całkowitej adaptacji nowego pracownika wynosi od 1,5 roku do ponad 2 lat. Warto zatem zadbać o to, aby w tym okresie nowa osoba nabrała korzystnych dla niego i dla zespołu nawyków. Kto może go tego nauczyć?

Prawdziwy lider. Jeśli widzisz, że ktoś z Twojego zespołu ma gorszy czas lub dzień, warto się taką osobą zainteresować. Jak sam wiesz, życie często nas zaskakuje. Czasem pozytywnie, a kiedy indziej zupełnie odwrotnie – to samo dotyczy Twoich pracowników. Porozmawiaj z taką osobą. Jest to ogromny wyraz wsparcia, jak i pokazanie się z najlepszej strony. Dzięki temu zainspirujesz pracowników do tego, aby troszczyli się o siebie nawzajem, a w konsekwencji zmotywujesz do osiągania najlepszych wyników.

Przykładem z kultury takiego lidera jest Michael Scott, z amerykańskiego serialu „The Office”. Mimo że nie jest on wzorcowym liderem według swoich przełożonych, a większość czasu spędza na wymyślaniu mniej lub bardziej śmiesznych kawałów, to jednak ma świetną żyłkę sprzedawcy, a dodatkowo jest niczym ojciec dla swojego oddziału. Jak to wygląda w przełożeniu na wyniki firmy? Oddział w Scranton ma najwyższe wyniki w całym Dunder Mifflin.

Nie oznacza to, że jak serialowy Michael masz zaniedbywać swoje obowiązki na rzecz życia prywatnego pracowników. Ale bycie szefem, do którego w razie potrzeby lub problemu można się zwrócić o radę, to prawdziwe szczęście. Nawet w przypadku, gdy część Twoich pracowników zmieni pracę, zawsze będą bardziej skłonni polecić dobrą osobą, aby dołączyła do Twojej firmy, działu lub projektu, niż wtedy kiedy jedyne, co będzie dla Ciebie istotne to wyniki.

Kim powinien być świetny szef?

Osobą, której wiedza merytoryczna pozwala na podejmowanie najlepszych dla firmy decyzji, ale jeśli czegoś nie wie, nie boi się do tego przyznać. Jeśli popełni błąd, potrafi sobie z tym poradzić. Ciągle się kształci i chce rozwijać swoje umiejętności, jednak wie, że tak jak jego podwładni, on też potrzebuje odpoczynku. Traktuje pracowników z szacunkiem i jest gotowy na współpracę oraz rozmowę, gdy zajdzie taka potrzeba. W sytuacjach życiowych pokazuje ludzką twarz i okazuje wsparcie.

9 / 100

SZUKAJ W SERWISIE

najnowsze wpisy