odchudzanie dla mężczyzn

Odgórnie ustalony system żywienia zwany dietą stanowi dla nas mężczyzn trochę temat tabu. Bo który facet otwarcie powie, że jest na diecie… 🙂 no może przesadzam… Niemniej stosowanie diety przynosi wiele korzyści – nie tylko w postaci szczupłej, męskiej sylwetki, ale również w kontekście ogólnej poprawy zdrowia i odporności organizmu każdego faceta. Rodzaj diety powinien być jednak dostosowany w sposób indywidualny do potrzeb osoby, która się jej poddaje. W obliczu istnienia szerokiego spektrum systemów żywienia, warto poznać te najpopularniejsze diety, celem poznania skutków ich stosowania. No dobrze… odchudzanie dla mężczyzn… z czym to się je… 🙂 W niniejszym artykule zawarłem kluczowe informacje dotyczące znanych i popularnych diet powszechnie stosowanych wraz ze szczegółowym opisem ich oddziaływania na efekt smukłej sylwetki.

Dieta ketogeniczna

Większość facetów decydujących się na stosowanie diety chce za jej pomocą pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. W takim przypadku, dieta ketogeniczna nie ma sobie równych. Główną zasadą działania diety ketogenicznej jest spożywanie tłuszczów celem ich redukcji w organizmie. Choć brzmi to paradoksalnie, dieta keto jest niezwykle skuteczna, dzięki czemu wciąż odnajduje spore grono zwolenników wśród mężczyzn. Oprócz walki z niechcianymi kilogramami, dieta ketogeniczna stanowi doskonałego sprzymierzeńca do walki z nadciśnieniem czy dolegliwościami związanymi z cukrzycą.

Dieta ketogeniczna – zasady

Dieta ketogeniczna stanowi sposób odżywiania zakładający zwiększenie spożywania tłuszczów przy jednoczesnym ograniczeniu przyjmowania węglowodanów. Ze względu na jej restrykcyjny charakter, aby osiągnąć pełnię satysfakcji i zachować bezpieczeństwo, dietę ketogeniczną zaleca się stosować pod opieką lekarza lub dietetyka.

Jak jednak prezentują się założenia diety keto w praktyce? Podczas jej trwania należy spożywać odpowiednie ilości tłuszczów, białek oraz węglowodanów. W kontekście tych dwóch ostatnich elementów ma nastąpić ich znaczna redukcja, w przeciwieństwie do tradycyjnego spożycia. Szacuje się, iż w przeciętnej diecie węglowodany stanowią 50%, białka 15%, zaś tłuszcze 35% wszystkich spożytych w ciągu dnia posiłków. Celem diety ketogenicznej jest drastyczna zmiana tych proporcji. Dieta keto zakłada, iż tłuszcze stanowią 80-90% a pozostałą część węglowodany i białko. W tradycyjnych warunkach ludzki organizm pozyskuje energię głównie z węglowodanów. Z uwagi na ich niedostatek w diecie ketogenicznej organizm zaczyna spalać tkankę tłuszczową, szukając alternatywnego źródła energetycznego. Dzięki temu procesowy, zwanemu ketozą w niedługim czasie można cieszyć się smukłą sylwetką.

Co jeść na diecie ketogenicznej?

Aby osiągnąć zadowalające efekty oddziaływania diety należy spożywać produkty w ściśle określonych proporcjach. Podczas wyboru źródeł głównego komponenta, czyli tłuszczów powinno się zwracać uwagę na to, by produkt cechował się ich wysoką zawartością a jednocześnie był nisko przetworzony. Należy stawiać na tłuszcze nasycone (olej kokosowy, smalec), nienasycone (awokado, orzechy) i jednocześnie unikać wielonienasyconych, czyli tych pochodzenia zwierzęcego. Dieta ketogeniczna pozwala na pozyskanie białka z mięsa dobrej jakości ubogiego w proteiny. Węglowodany zaś mogą pochodzić wyłącznie od warzyw i owoców, ze szczególnym uwzględnieniem tych ubogich w cukier (szpinak, brokuł, szparagi)

Dieta ketogeniczna – zalety i wady

Dieta ketogeniczna jest w stanie przynieść użytkownikowi kilka korzyści. Pierwszą jest odczucie lekkości przy jednoczesnym zachowaniu pełni zdrowia i dobrego samopoczucia. Dzięki rygorystycznemu podążaniu za wytycznymi diety w przeciągu 2-3 miesięcy można pozbyć się niechcianych kilogramów w bardzo dynamicznym tempie. Dieta ketogeniczna nie jest jednak idealnym rozwiązaniem dla każdego mężczyzny. Spożywanie dużej ilości tłuszczów może doprowadzić do objawiających się w późniejszym czasie problemów z perystaltyką jelit i bólami brzucha. Przy dłuższym stosowaniu może prowadzić do zwiększenia stężenia kwasu moczowego we krwi. Nie powinna być więc stosowana u osób z chorobami nerek i trzustki.

Dieta wysokobiałkowa

Według dietetyków dieta wysokobiałkowa stanowi jedną z najskuteczniejszych form walki z niechcianymi kilogramami. Z uwagi na właściwości budulcowe białek, dzięki czemu odbudowują stare tkanki, dieta wysokobiałkowa zalecana jest w dużej mierze sportowcom. Przyjmowanie dużej ilości nabiału może również pozytywnie wpłynąć na przeciętnego użytkownika tego typu systemu żywienia.

Dieta wysokobiałkowa – zasady

Dieta wysokobiałkowa zakłada ograniczenie spożycia tłuszczów na rzecz dostarczenia organizmowi znacznej ilości białka. Dieta proteinowa, bo tak też bywa nazywana przyczynia się także do zwiększenia zużycia energii przy trawieniu pokarmów, do przekłada się na zwiększenie deficytu kalorycznego. Dieta wysokobiałkowa stanowi kolejną skuteczną, acz restrykcyjną metodę żywienia, której nie powinno stosować się dłużej niż przez 4 tygodnie. Jej regularne stosowanie może bowiem prowadzić do zakwaszenia organizmu oraz do skutków ubocznych obciążonych nerek lub trzustki w postaci artretyzmu. Z tego względu, specjaliści zalecają korzystanie z diety wysokobiałkowej w wymiarze krótkoterminowym. Jeden tydzień wystarczy, by odczuć zadowolenie z efektów końcowych.

Co jeść na diecie wysokobiałkowej?

Jak sama nazwa wskazuje, dieta wysokobiałkowa koncentruje się na spożyciu białka. Najlepszymi składnikami żywieniowymi będą stanowić te, które posiadają śladowe ilości węglowodanów i tłuszczy. Podczas diety wysokobiałkowej z powodzeniem więc można spożywać mięso chude (kurczak, indyk) oraz niskoprocentowe produkty mleczne (odtłuszczony jogurt, kefir, chudy twaróg). Dieta wysokobiałkowa pozwala również spożywać jaja, ponieważ są jednym z najbogatszych źródeł białka. Z powodzeniem można także stosować w trakcie jej trwania ryby morskie (łosoś, makrela, tuńczyk).

Dieta wysokobiałkowa – zalety i wady

Dzięki spożywaniu produktów białkowych w znacznym stopniu w każdym posiłku dochodzi do wykorzystywania tłuszczu jako źródła energii. Dieta wysokobiałkowa powoduje więc znaczną redukcje tkanki tłuszczowej oraz stanowi dobre rozwiązanie celem budowania masy ciała. Efekty jej stosowania można zauważyć bardzo szybko, gdyż zaledwie po tygodniu stosowania. Dieta wysokobiałkowa, pomimo możliwości utraty niechcianych kilogramów w krótkim czasie posiada jednak wady. Stosując dietę proteinową można spotkać się z problemami zdrowotnymi spowodowanymi niedoborem błonnika oraz witamin i minerałów. Skutkiem mogą być zaparcia, obciążanie nerek i wątroby oraz ryzyko wystąpienia osteoporozy. Warto więc stosować ją z umiarem przy jednoczesnej konsultacji z lekarzem.

Dieta Dukana

Dieta Dukana stanowi jedną z najpopularniejszych diet odchudzających na całym świecie. Posiada wielu zwolenników, pomimo posiadania równocześnie takiej samej ilości zalet jak i wad. Jej pomysłodawcą jest francuski doktor Pierre Dukan, który opracował cztery fazy mające na celu utratę masy tłuszczowej oraz utrzymaniu pożądanych rezultatów. Dzięki temu osoba stosująca dietę może uniknąć efektu jo-jo.

Dieta Dukana – na czym polega?

Ciesząca się ogromną popularnością dieta Dukana opiera się na postępującemu ograniczaniu węglowodanów i tłuszczów z diety, na rzecz zastąpienia ich znaczną ilością protein. Z uwagi na ważną rolę białka w tym systemie żywieniowym, dieta Dukana nazywana jest także dietą białkową. Dieta dukana posiada zasady możliwe do zrealizowania w codziennych warunkach. Nie wymaga stałego odczuwania głodu ze względu na narzucony rytm posiłków. Nie określa także objętości porcji, za to zaleca się picie co najmniej 1,5 l wody każdego dnia.

Dieta Dukana dzieli się na cztery fazy, z czego pierwsza, zwana Fazą Ataku polega na czasowym (około 10-dniowym) wykluczeniu produktów zawierających węglowodany i tłuszcze. Aby uniknąć zaparć, będących konsekwencją niedoborów błonnika, zaleca się dodatkową jego suplementacje w tym okresie. W fazie drugiej – naprzemiennej – należy spożywać naprzemiennie najpierw produkty białkowe a później proteinowe z warzywami, przyjmując schemat 1/1, 3/3 lub 5/5. Trzecia faza dotyczy utrwalenia już pozyskanej wagi i trwa 10 dni na każdy zrzucony kilogram. Ostatnia zaś ma ustabilizować organizm i pomagać utrzymywać zdrowe nawyki żywieniowe.

Dieta Dukana jadłospis

Dieta francuskiego doktora stawia przede wszystkim na produkty bogate w proteiny. Z tego względu dieta Dukana zawiera produkty takie jak chude mięso i podroby (befsztyk, cielęcina, wątróbka cielęca), wszystkie rodzaje ryb i owoców morza a także niskoprocentowe produkty mleczne (chude mleko, jogurty, serki, twarogi). Po przejściu fazy pierwszej dieta Dukana zakłada możliwość spożycia warzyw pozbawionych skrobi, jak ogórki, pomidory, szparagi czy strączki. Istotnym aspektem podczas trwania diety Dukana jest picie dużej ilości wody – około 1,5 l dziennie. Jednocześnie można pić niesłodzoną kawę i herbatę oraz napary ziołowe.

Dieta Dukana – czy jest bezpieczna?

Nastawiona na przyspieszony proces chudnięcia dieta Dukana stanowi źródło licznych kontrowersji. Przejście przez wszystkie fazy jest w stanie spowodować, iż uzyskana masa ciała się ustabilizuje i pozostanie w nienaruszonym stanie przez dłuższy czas. Przeciwnicy diety Dukana sądzą jednak, iż w przypadku przybierania masy ciała przez wiele lat oraz jej nagłego spadku w przeciągu kilku tygodni może dojść do wywołania stanu zagrożenia organizmu.

Należy także wziąć pod uwagę zalecenia lekarzy w tej materii. Regularne stosowanie diety Dukana może spowodować liczne niedobory witamin i substancji odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niedostatek błonnika może powodować liczne zaparcia, zaś zawarta w białku nadwyżka soli może prowadzić do obciążania wątroby i nerek. Ma to związek z próbą wydalenia nadwyżki soli z organizmu, podczas którego dochodzi do zwiększonego wypełnienia się naczyń krwionośnych wodą a tym samym – podnosi się wzrost ciśnienia krwi. Wielu dietetyków zwraca także uwagę na to, iż zbyt długie stosowanie diety proteinowej może zwiększać szansę występowania kamicy nerkowej. Ponadto, nieprawidłowo przeprowadzana dieta Dukana może prowadzić do przyspieszenia niewydolności nerek oraz osteoporozy dny moczanowej. Warto więc stosować ją w bezpiecznych ramach czasowych, a także utrzymywać kontakt z dietetykiem lub lekarzem podczas jej stosowania.

2 thoughts on “Odchudzanie dla mężczyzn – wybierz idealną dietę odchudzającą dla siebie”

Dodaj komentarz