dieta pudełkowa

Pewnie słyszałeś o diecie pudełkowej. Ta szturmem wkradła się na rynek i z roku na rok zyskuje zarówno grono zwolenników, jak i przeciwników. Podzielone zdania nie przeszkadzają w powstawaniu kolejnych firm, które „przygotują dla Ciebie zawsze świeże i zdrowe posiłki”. Wiadomo, że to wierutna bzdura. Wiele z nich działa masowo i niekoniecznie mają na celu zadbać o Twoje zdrowie i sylwetkę. Ze świeżością też im nie po drodze. Jest też sporo takich, które nie tworzą osoby z przypadku i warto im zaufać. Podpowiem Ci, na co zwrócić uwagę, jeśli przyjdzie Ci do głowy plan pt.”po co mam gotować, niech to robią za mnie”.

O cateringu pudełkowym słów kilka

Czym właściwie jest catering pudełkowy? To nic innego jak catering dietetyczny na który składa się określona ilość posiłków (w zależności od tego, jaką kaloryczność sobie zamówisz, ale najczęściej jest ich 5) zapakowanych w pudełka i dowiezionych prosto pod Twoje drzwi.

To dobra opcja, jeśli:

  1. nie lubisz gotować,
  2. nie masz na to czasu,
  3. nie masz pomysłu na to, w jaki sposób łączyć składniki tak, żebyś mógł zrzucić kilka kilogramów i nie umarł przy tym z nudy na talerzu ani z głodu.

Po zapytaniu wujka Google o „dietę pudełkową” zaproponuje Ci on wiele firm. Sprawdziłem ofertę większości takich, które prezentowały sensowną ofertę i co ważne – indywidualnie komponowany jadłospis. Do najczęściej pojawiających się w nich modeli diet można zaliczyć: wegetariańską, wegańską, bezglutenową, paleo, dla osób aktywnych i ketogeniczną.

Co powinieneś wziąć pod uwagę przed wybraniem cateringu pudełkowego?

  1. Sprawdź, z jaką firmą masz do czynienia.

Oczywiście na wstępie ustal, czy dowożą posiłki do Twojej miejscowości, to jasne. Kolejna kwestia, to ceny. Nie od dziś wiadomo, że dieta z dowozem nie należy do najtańszych opcji, ale nie oznacza to, że musisz na niej zbankrutować. Sprawdź też dokładnie, czy dane cateringi nie oferują jakiś rabatów na start. To częsta praktyka. Zanim podpiszesz umowę, możesz też zapoznać się z opiniami klientów danej firmy. Masz do wyboru różne fora, Facebooka, komentarze na wizytówce Google – jest w czym wybierać.

Nie bez znaczenia jest też to, czy odpowiadają Ci godziny dostawy, jakie wchodzą w grę. Wszystko zależy od Twojego planu dnia, godzin pracy etc. (bo wiesz, że możesz też zamawiać jedzenie do biura?). Niektóre firmy zapewniają dostawy tylko rano, inne wyłącznie w godzinach wieczornych. Raczej rzadko się zdarza, że są elastyczne co do godzin przyjazdu, ale nie oznacza to, że takie nie istnieją.

Zastanów się też nad tym, czy przechodzisz na pudełkowe żywienie w opcji całotygodniowej. Jeśli tak, sprawdź, czy dana firma daje taką możliwość. Niektóre z cateringów podają też przykładowe menu. To dość fajna opcja. Dostajesz pogląd na to, czego możesz się spodziewać. Koniecznie zobacz też zdjęcia potraw – wiadomo, często wszystko ładnie wygląda wyłącznie w obiektywie, a w rzeczywistości – no sam wiesz. Ale są też wyjątki od reguły. No i tak właśnie jest też w przypadku diety z dowozem.

  1. Kaloryczność posiłków

To podstawa podstaw. Większość firm zamieszcza na stronie kalkulator kaloryczności. Będziesz musiał podać swój wiek, wzrost, wagę oraz to, jaki tryb życia prowadzisz – wiadomo, czy ćwiczysz, a może wolisz po pracy zaprzyjaźnić się z fotelem. Celem tego działania jest to, żeby sprawdzić, jakie masz dzienne zapotrzebowanie energetyczne. Ok, można przyjąć taki wariant za optymalny, ale jednak niewystarczający. Pamiętaj, każdy z nas jest inny, masz w sobie więcej masy mięśniowej niż twój kumpel, który waży i mierzy tyle samo co Ty. Możesz mieć mniej. On ma jakieś choroby z którymi się mierzy, albo na odwrót. Słowem – nie warto mierzyć każdego tą samą miarką. Wniosek? Postaraj się znaleźć taką firmę, która umożliwi Ci konsultację z doradcą żywieniowym, który weźmie pod uwagę nie tylko kondycję Twojego organizmu, ale też uwzględni w jadłospisie co lubisz, a co omijasz szerokim łukiem. I ważne – co wolno Ci jeść, a na co masz np. alergię. Także w moim odczuciu, wszelkie zautomatyzowane diety cud raczej nie działają, ale wiadomo, masz swój rozum i wolny wybór.

  1. Wybór wariantu diety

Tutaj wracamy do punktu o którym już wspominałem. Stoisz przed wyborem wariantu swojej diety. Zdecydujesz o tym, czy chcesz jeść „standardowo”, czy może poczuć się jak nasz przodek i zamówić dietę paleo. A może wolisz mięso, mięso i jeszcze raz mięso, wtedy skorzystaj z opcji ketogenicznej. Wiele zależy już teraz od Twoich preferencji żywieniowych, trybu życia, aktywności no i po prostu tego, czy nie musisz z czegoś rezygnować. Wariant diety jest naprawdę już kwestią prywatną. Niektóre firmy proponują skorzystanie z ofert testowych. W praktyce oznacza to, że będziesz mógł zamówić sobie posiłki na wypróbowanie na jeden lub kilka dni. To już jest kwestia ustaleń z danym cateringiem. To ciekawa opcja, to takie działanie pt. „nie kupuj kota w worku”.

  1. Informacje o posiłkach

Na drodze wyboru odpowiedniej firmy powinna stanąć także weryfikacja informowania o posiłkach. Co mam na myśli? Sprawdź, czy rozpisywana jest kaloryczność każdego z dań, a także zawartość mikroskładników tj. węglowodany, tłuszcz czy też białko. Ważne jest też to, skąd pochodzą składniki, które pojawią się na Twoim talerzu. Zapytaj też o to, czy firma podaje datę produkcji i gramaturę dań oraz wykaz potencjalnych alergenów. Nie bez znaczenia jest też informacja o sposobie spożycia potrawy.

Wady i zalety diety w pudełku

Jak wszystko, tak też catering dietetyczny ma swoje wady i zalety.

Zalety diety pudełkowej:

  • oszczędzasz czas, nie musisz stać godzinami w kuchni, ani często chodzić do sklepu,
  • jeśli wybierzesz firmę, która w pakiecie z dietą ma konsultacje z dietetykiem, możesz mieć pewność, że to, co jesz, jest dla Ciebie dobre – a wiadomo, zdrowa i zbilansowana dieta, to podstawa,
  • wyrabiasz sobie dobre nawyki żywieniowe – jesz 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasowych (pod warunkiem, że się zmobilizujesz i będziesz w stanie tak rozplanować sobie dzień, żeby było to możliwe),
  • jest szansa na to, że poznasz nowe smaki, do niektórych się przekonasz, a może zaskoczysz się, że w ogóle można łączyć ze sobą niektóre składniki.

Wady diety pudełkowej:

  • nie ukrywajmy, największą wadą diety pudełkowej jest jej cena,
  • nie jest dla Ciebie, jeśli nie jesteś otwarty na nowe smaki, albo masz bardzo duże żywieniowe ograniczenia,
  • zastanów się nad taką formą żywienia, jeśli cierpisz na jakieś schorzenia – w takim wypadku musisz być pewien, że masz do czynienia z profesjonalistami, a nie „jednymi z wielu, którym zachciało się rozpocząć przygodę z własnym biznesem”,
  • często nie możesz wymieniać dań, na które zwyczajnie nie masz ochoty danego dnia,
  • potrawy nie zawsze wyglądają apetycznie,
  • istnieje ryzyko, że jedzenie może być nieświeże.

To, czy zdecydujesz się skorzystać z opcji jedzenia z dowozem zależy od wielu czynników. Przemyśl dokładnie tą decyzję. Weź pod uwagę wszystkie argumenty „za” i „przeciw”. Dla jednych może się ono okazać zbawieniem i ułatwieniem codziennego funkcjonowania, dla innych przysłowiową kulą u nogi i dokładaniem cegiełki do zrobienia dziury w domowym budżecie. Zanim więc zdecydujesz się na podjęcie współpracy z danym cateringiem, prześwietl go dokładnie. Nakreśliłem Ci mniej więcej plan działania, w jaki sposób masz się do tego zabrać. Myślę, że jeśli przejdziesz przez niego krok po kroku, uda Ci się znaleźć firmę, która spełni Twoje oczekiwania, czego szczerze Ci życzę.


O tym jak połączyć dietę pudełkową z treningiem przeczytasz w artykule:

Jak połączyć dietę pudełkową z treningiem?

Dodaj komentarz