Alfa Romeo

Marka ta ma tyle samo miłośników, co i przeciwników. Sympatycy Alfy Romeo twierdzą, że samochody te są jak piękna dziewczyna, która ma alergię. Z kolei przeciwnicy żartują, że wszyscy właściciele tych pojazdów znają się z warsztatów samochodowych. Prawda jak zwykle leży gdzieś pośrodku, niemniej jednak Alfa Romeo to marka, którą warto bliżej poznać.

Na początku był Darracq

Historia Alfy Romeo sięga początków XX wieku. Wówczas to francuski pionier motoryzacji, Alexandre Darracq, założył w Portello firmę zajmującą się sprzedażą samochodów. Trzy lata później, w 1909 roku, otwarta została fabryka, z której wyjeżdżały pojazdy marki Darracq. Niestety w 1910 roku firma popadła w kłopoty finansowe i została wykupiona przez przedsiębiorców z Lombardii. Wówczas to nazwa zakładu została zmieniona na Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, w skrócie Alfa. W czasie pierwszej wojny światowej firma nastawiona była na produkcję wojskową ze względu na decyzję włoskich władz państwowych. W 1918 roku dyrektorem przedsiębiorstwa został Nicola Romeo, który do oznaczenia firmy dodał swoje nazwisko.

W 1933 roku Alfa Romeo została znacjonalizowana. Jej właścicielem została państwowa instytucja o nazwie Instituto Riconstruzione Industriale. Pomimo zmiany właściciela, przedsiębiorstwo zachowało autonomię w swej działalności. Wówczas to włoska marka słynęła z konstruowania mocnych silników typu bokser. Dopiero po przejęciu firmy przez Fiata w 1986 roku zaprzestano stosowania tego rozwiązania, albowiem uznano je za zbyt kosztowne.

Modele Alfy Romeo

Co ciekawe, Alfa Romeo to nie tylko limuzyny i auta typowo sportowe. Dawniej bowiem marka ta produkowała również autobusy, trolejbusy, ciężarówki oraz pojazdy dostawcze i terenowe. Obecnie w ofercie włoskiego producenta znajduje się kilka modeli: miejskie MiTo, kompaktowa Giulietta, sedan klasy średniej Giulia, typowo sportowe 4C oraz pierwszy w historii marki SUV – Stelvio. Na szczególną uwagę zasługuje jednak długo wyczekiwana Giulia. Znawcy tematu postrzegają ją jako włoską odpowiedź na BMW serii 3. Szczególnie interesująca jest wersja Quadrifoglio, posiadająca sześciocylindrowy turbodoładowany silnik o mocy aż 510 koni mechanicznych, przy konstrukcji którego pracowali inżynierowie Ferrari. Dzięki tak wielkiej mocy i doskonale zestrojonemu podwoziu, Giulia Q jest szybsza od niejednego typowo sportowego samochodu. Modelem, który zasługuje na uwagę jest również nieprodukowany od 2010 roku 8C Competizione. Auto to do dziś zachwyca przepiękną linią nadwozia, odwołując się tym samym do najlepszych tradycji marki.

Sukcesy sportowe

Alfa Romeo od dawna zaangażowana była także w sport samochodowy. Pierwszy samochód z logo tej marki stanął na starcie zawodów już w 1911 roku, biorąc udział w słynnym wyścigu Targa Florio. Niestety, nie udało się dojechać do mety.

Kiedy w 1950 roku rozpoczął się pierwszy sezon mistrzostw świata Formuły 1, w stawce nie mogło zabraknąć Alfy Romeo. Co więcej, włoska marka zdobyła dwa pierwsze tytuły mistrzowskie. Niestety w 1952 roku producent ten wycofał się z rywalizacji. To jednak nie był koniec przygody Alfy Romeo z Formułą 1. Od 1961 do 1979 roku marka ta dostarczała silniki innym zespołom, z którymi również odnosiła sukcesy. Fabryczny zespół powrócił w 1979 roku, jednakże już bez większych sukcesów. Włoska marka wycofała się z rywalizacji w 1985 roku, zaś ostatni raz dostarczała silniki innym zespołom w 1987 roku.

Alfa Romeo odnosiła także sukcesy w słynnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Marka ta wygrała edycje wyścigu z lat 1931-1934. Producent ten obecny był także w mistrzostwach samochodów turystycznych.

Alfa Romeo to także starty w rajdach samochodowych. Po raz pierwszy auta te można było zobaczyć na odcinkach specjalnych w latach 50. XX wieku. Kolejne lata to następne starty zakończone pojedynczymi sukcesami. Taki stan rzeczy spowodowany był niekorzystnymi zmianami w regulaminie rajdowych mistrzostw świata, które ostatecznie doprowadziły do wycofania się Alfy Romeo ze startów.

Alfa Romeo to marka znana niemal na całym świecie. Samochody te słyną z pięknej linii nadwozia i sukcesów sportowych. O miłości do tej firmy świadczy także fakt istnienia licznych klubów jej sympatyków, które działają również w Polsce.

67 / 100