Chcesz zostać trenerem personalnym? Kluczem do odniesienia sukcesu w tej dziedzinie okaże się zdobycie wiedzy z zakresu fitness oraz uzyskanie praktycznego doświadczenia i odpowiedni certyfikatów. Czego jeszcze powinieneś dowiedzieć się przed rozpoczęciem kariery w tej branży?
Rozpocznij od solidnych podstaw
Zaczynać należy od początku, a w tym przypadku od siebie. Uważam, że podstawowym zadaniem dla każdego aspirującego trenera personalnego będzie zadbanie o swój autorytet w środowisku fitness. Zawodowca, który sam prezentuje nienaganną sylwetkę, wyśmienite wyniki siłowe lub osiągnięcia w sporcie, można uznać za żywy dowód skuteczności jego własnych metod treningowych.
Jest on wówczas źródłem inspiracji dla swoich klientów. Motywuje ich nie tylko słowami, ale czymś więcej – uświadamia im, że osiągnięcie spektakularnych rezultatów jest naprawdę możliwe (po włożeniu odpowiedniego wysiłku). Trener uczestniczący w zawodach sportowych podkreśla swoje zaangażowanie w kulturę fizyczną i zdrowy tryb życia.
Warto również pamiętać, że trener tego typu powinien wzbudzać zaufanie. Nie jest postrzegany jako osoba przypadkowa w branży fitness. Pokazuje, że był w stanie wykorzystać wiedzę teoretyczną, aby osiągnąć praktyczne rezultaty.
Czy chciałbyś uczyć się jazdy samochodem na zajęciach u kogoś, kto o jeździe wyłącznie czytał, ale nigdy nie siedział za kierownicą żadnego pojazdu? No właśnie, ja też nie.
Zdobądź odpowiednie certyfikaty
Co odróżnia szarlatanów od prawdziwych lekarzy? Prawie wszystko, ale również to, że ci drudzy mogą pochwalić się dokumentami potwierdzającymi zdobytą przez nich wiedzę. Trenerzy personalni też powinni zdobyć odpowiednie certyfikaty – w innym przypadku nie będą różnić się niczym od tzw. internetowych specjalistów od wszystkiego i niczego.
Takie dokumenty zwiększają wiarygodność w oczach przyszłych klientów i pracodawców. Wybierając kurs, zwróć uwagę na jego zakres tematyczny, aby odpowiadał Twoim zainteresowaniom. Może to być
- odchudzanie;
- budowanie masy mięśniowej;
- fitness funkcjonalny.
Jako pasjonat aktywności fizycznej powinieneś już wiedzieć, że sport zmienia się każdego dnia. Codziennie pojawiają się nowe informacje, które sprawiają, że niektóre z wcześniejszych stają się nieprawdziwe lub nieprzydatne. Dlatego pamiętaj o tym, że musisz się ciągle kształcić.
Edukacja w dziedzinie fitnessu to proces ciągły, który będzie wymagać od Ciebie stałego rozwoju, śledzenia aktualnych trendów i nauki nowych metod treningowych. Inaczej szybko przestaniesz być konkurencyjny w branży.
Zadbaj o doświadczenie praktyczne
Tatuatorzy na początku swojej drogi zawodowej przyjmują klientów za minimalne opłaty (pokrywające jedynie koszty materiałów), aby zbudować swoje portfolio i zdobyć cenne doświadczenie – trenerzy personalni mogą zastosować podobną strategię.
Praca z pierwszymi klientami za darmo lub za symboliczną opłatą pozwoli Ci na praktycznie wykorzystanie zdobytej przez Ciebie wiedzy. Taka forma współpracy jest szczególnie cenna, ponieważ każdy klient pragnie mieć pewność, że jego inwestycja w treningi osobiste przyniesie wymierne rezultaty. Mało kto jest skłonny płacić wysokie sumy, by stać się czyimś „królikiem doświadczalnym”.
Gdzie szukać pierwszych klientów?
Jak pozyskać pierwszego (nawet darmowego) klienta? Poszukiwania należy rozpocząć wśród znajomych i rodziny. Takie osoby mają do Ciebie zaufanie i chętniej zgodzą się na współpracę. Ważne jest jednak, abyś pamiętał, że ludzie zwykle nie doceniają bezpłatnych usług – niektórzy nie będą mieć wystarczającej motywacji, aby wytrwać w treningach od początku do końca.
Jeżeli masz swoich fanów w mediach społecznościowych, to możesz skusić się na stworzenie akcji marketingowej. Zamieść post, w którym napiszesz wprost, że poszukujesz zainteresowanych na darmowe treningi, które w przyszłości będą sporo kosztować (napisz dokładną cenę, np. 1500 zł za miesiąc – zrobi to wrażenie na czytelnikach). W ten sposób zdobędziesz klientów spoza swojego bezpośredniego kręgu.
Wybierz specjalizację
Musisz wybrać swoją specjalizację, bo nie każdy ma dokładnie taki sam cel treningowy – niektórzy chcą zrzucić zbędne kilogramy, inni pobić swoje rekordy siłowe, a pozostali np. zadbać o swoją sprawność po przebytych wypadkach. Możesz wybrać spośród treningów:
- sylwetkowych;
- siłowych;
- kondycyjnych;
- funkcjonalnych;
- rehabilitacyjnych;
- przygotowawczych do zawodów;
- prenatalnych i poporodowych;
- dla seniorów.
Podczas wyboru powinieneś kierować się własnymi zainteresowaniami oraz potencjalnymi zarobkami i zapotrzebowaniem na rynku. Przygotowania zawodników do hokeja podwodnego mogą wydawać się naprawdę ciekawe, ale co z tego w przypadku, w którym zainteresowane nimi będą w Polsce np. jedynie 2 albo 3 osoby? Może stać się tak, że trafisz w ten sposób na niszę i klienci przemierzą cały kraj specjalnie po to, żebyś podzielił się z nimi swoją wiedzą, ale czy w ten sposób zarobisz? Tę decyzję musisz podjąć samemu.
Zbuduj markę osobistą w środowisku online
Chcesz w końcu zacząć zarabiać? W takim razie musisz zadbać o swoją markę osobistą – to właśnie za jej pomocą przyciągniesz nowych klientów. Powinieneś być obecny m.in. na TikToku, Facebooku i Instagramie. Będą to doskonałe miejsca do pochwalenia się swoją wiedzą oraz indywidualnym podejściem do treningu.
Trenerzy personalni, którzy osiągają sukces, dbają o to, aby stać się viralami w lokalnej społeczności. W osiągnięciu tego celu pomaga regularne tworzenie treści i systematyczne interakcje z obserwującymi. Trzeba odpowiadać na komentarze, zadawać pytania i rozważyć współpracę z innymi profesjonalistami. Kluczowe może okazać się nawet prowadzenie własnego bloga zgodnie ze wszystkimi zasadami SEO.
Musisz pamiętać, że rzadko kiedy ludzie stają się znani z dnia na dzień. Czeka Cię żmudna, ale przynosząca efekty praca – nie zniechęcaj się pierwszymi porażkami.
Podszkol swoje umiejętności interpersonalne
Musisz dbać nie tylko o nowych klientów, ale również o tych stałych – zazwyczaj to właśnie ich lojalność sprzyja zachowaniu odpowiednich zarobków miesięcznych. Trener musi skutecznie się komunikować i wykazywać empatię oraz motywować. Nikt nie chce przecież spędzać kilku godzin w ciągu dnia z osobą, która wydaje się nieswoja lub jest nieprzyjemna w odbiorze.
Właściwe relacje z klientami trzeba budować na wzajemnym zaufaniu oraz zrozumieniu ich potrzeb i oczekiwań. Twoim zadaniem będzie dostosowywanie metodyki pracy do indywidualnych osobowości każdego z nich. Ćwicz w tym celu umiejętności aktywnego słuchania i bądź otwarty na wszelki feedback. Musisz nauczyć się prowadzenia konstruktywnych rozmów.
Przygotowane przeze mnie porady i wskazówki powinny ułatwić Ci stawianie pierwszych kroków w świecie fitness. Masz jeszcze jakieś pomysły? Podziel się nimi ze mną i innymi czytelnikami w komentarzu!