budowa kampera

Podróżowanie kamperem to prawdziwa wolność od ograniczeń. We własnym domu na kołach można pojechać i nocować niemal wszędzie. Niestety, ceny nowych kamperów są zawrotne. Jak obejść ten problem? Można kupić używane auto lub… zbudować je samemu według własnego pomysłu! Jeśli chcesz zrobić właśnie to drugie, dobrze trafiłeś. Oto poradnik budowy kampera.

Od czego zacząć budowę kampera? Zakup auta

Budowa kampera zaczyna się od zakupu odpowiedniego samochodu. Zasada postępowania jest w tym przypadku prosta – im większe auto, tym wygodniejsze. Oprócz rozmiarów ważny jest także kształt. Najlepszy bus na kampera to pojazd pękaty i jak najbardziej zbliżony kształtem do prostokąta. Taka konstrukcja pozwoli Ci zmieścić wszystkie potrzebne na wycieczce sprzęty i meble.

Jaki bus na kampera kupić? Zacznę od propozycji będących ponadczasową klasyką. Najbardziej znaną z nich jest legendarny „ogórek”, czyli Volkswagen Transporter T1. Zainteresowani PRL-owską motoryzacją mogą zamiast niego postawić na polskiego Żuka.

W kolejnych dekadach powstało wiele innych modeli, które nadają się na kampery. Przykładami są tu kolejne VW Transportery, np. popularny model T4. Świetnym wyborem będzie też inny król wśród dostawczaków, czyli Ford Transit. Dobry, tani kamper zbudujesz ponadto z np. Renault Trafic, Peugeota Boxera, Iveco Daily, Fiata Talento, Citroëna Jumpera oraz Mercedesów – Sprintera i Vito.

Po wybraniu modelu przychodzi czas na zakup konkretnego egzemplarza. Tak jak w przypadku każdego samochodu, będziesz musiał sprawdzić jego stan techniczny i przebieg. Jeśli chcesz kupić używanego busa, najlepiej, żeby było to auto co najwyżej kilkuletnie. Lepiej nie kupuj dostawczaka poleasingowego. Takie pojazdy mają za sobą duży przebieg ze względu na ich codzienne, wielogodzinne użytkowanie.

Zabudowa busa na kampera – zaplanowanie przestrzeni pojazdu

Przeróbka busa na kampera powinna być poprzedzona planem, w którym uwzględnisz wszystkie rzeczy i meble niezbędne podczas podróży. Nie zapomnij o maksymalnym wykorzystaniu przestrzeni. Pomysłowe rozplanowanie szuflad pozwoli zapakować do kampera więcej rzeczy a meble składane zaoszczędzić powierzchnię w aucie.

Meble i akcesoria do kampera wcale nie muszą być drogie. Najtaniej zrobisz je (lub zlecisz ich wykonanie) z płyt wiórowych. Do stworzenia wielu innych sprzętów możesz wykorzystać rzeczy, z których już dawno nie korzystasz. Warto więc przeszukać strych, na którym zgromadziłeś pewnie sporo przydatnych w kamperze bibelotów.

Przy przeróbce busa na kampera, strategiczne planowanie przestrzeni jest kluczowe

Oto kilka praktycznych porad, które pomogą Ci w efektywnym wykorzystaniu dostępnej przestrzeni:

  1. Analiza i Planowanie: Przed rozpoczęciem zabudowy, dokładnie przeanalizuj swoje potrzeby. Pomyśl, ile osób będzie korzystać z kampera, jakie aktywności planujesz (np. gotowanie, praca, spanie), oraz jakie wyposażenie będzie niezbędne.
  2. Maksymalizacja Przestrzeni: Użyj każdego dostępnego centymetra przestrzeni. Wprowadź rozwiązania, takie jak składane łóżka, meble wielofunkcyjne, i wykorzystanie przestrzeni pod łóżkiem lub pod sufitem na schowki.
  3. Materiały i Wykonanie: Do wykonania mebli i zabudowy wybierz materiały lekkie, ale trwałe. Płyty wiórowe są dobrym wyborem ze względu na cenę i łatwość obróbki. Pamiętaj o zabezpieczeniu materiałów przed wilgocią i uszkodzeniami.
  4. Ergonomiczne Rozwiązania: Zaplanuj przestrzeń tak, aby była funkcjonalna i wygodna w użytkowaniu. Pomyśl o ergonomicznym rozmieszczeniu elementów takich jak kuchnia, stół, miejsca do siedzenia i spania.
  5. Bezpieczeństwo i Stabilność: Wszystkie elementy zabudowy muszą być bezpiecznie zamocowane, aby zapobiec przemieszczaniu się podczas jazdy. Użyj odpowiednich technik montażu, aby zapewnić stabilność mebli i wyposażenia.

Budowa kampera krok po kroku

Przerobienie busa na kampera zaczyna się od demontażu większości wyposażenia wewnętrznego. Jeśli kupiłeś samochód bez tylnych foteli, odpada Ci jedna czynność do wykonania, czyli ich wyjęcie. Później konieczne będzie zdjęcie tapicerki oraz podłogi i wstawienie nowych.

Ściany kampera możesz obudować wieloma różnymi materiałami. Ciekawym rozwiązaniem jest wykorzystanie właśnie płyt wiórowych lub drewna. Obicie ścian można wykonać oczywiście także z materiału.

Niezależnie od wyboru, dzięki temu w kabinie auta będzie cieplej. Do tego wnętrze stanie się bardziej przytulne, co też nie jest bez znaczenia. Bus przerobiony na kampera ma być przecież nie tylko funkcjonalny. Mieszkanie w nim powinno być też przyjemne. W końcu będzie to Twój tymczasowy dom.

Po wykonaniu ścian i podłogi przychodzi czas na wstawienie najważniejszego mebla w kamperze – łóżka. Wygodne posłanie powinno być jak największe, by można się było na nim bez przeszkód wyciągnąć. Z drugiej strony nie może ono zajmować całej przestrzeni przez cały czas. Na tak ograniczonej powierzchni najlepiej sprawdzi się więc łóżko składane, które w dzień posłuży za kanapę.

Pod łóżkiem (a także wszędzie indziej, gdzie się da) zaplanuj miejsce na szuflady. Najlepsze będą takie, które łatwo umyć. Właśnie dlatego zamiast wiórowych czy drewnianych wybierz plastikowe. Tworzywo sztuczne sprawdzi się nie tylko jako skrytka. Po wyjęciu możesz użyć go na kempingu jako np. miski.

Bus lub van przerobiony na kampera będzie jeszcze bardziej funkcjonalny, gdy znajdzie się w nim miejsce na aneks kuchenny. Do tego niezbędne jest wyposażenie go w instalację do pobierania wody bieżącej. Dzięki niej będziesz mógł przygotować posiłki na miejscu i tym samym obniżyć koszta stołowania się na mieście.

Ujęcie wody w budowanym za małe pieniądze aucie nie sprawdzi się jednak do czynności higienicznych. Kamper z łazienką to już bardzo droga inwestycja. Na toaletę potrzebne jest też miejsce, którego bez wątpienia jest dość w luksusowych kamperach o wielkości autokaru, ale nie w przerobionym dostawczaku.

Budowa kampera a wymagania prawne

Bus przerobiony na kampera nie może jeździć bez odpowiednich pozwoleń i opłat. Jedną z nich jest akcyza od sprowadzanych pojazdów. Obowiązek zapłaty obejmuje takie samochody ze względu na zakwalifikowanie przez ustawodawcę jako pojazdy specjalne. Kwota do uregulowania zależy od pojemności silnika.

Mniej zapłacisz, jeśli jesteś właścicielem kampera z silnikiem do 2000 cm³. Wtedy podatek wynosi 3,1% wartości pojazdu. W przypadku większych silników stawka ta rośnie do 18,6%. Trzeba też zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych. Jego kwota to 2% ceny auta. Obie te opłaty wymagane są przez Urząd Skarbowy.

Kolejne urzędy, do których będziesz musiał się zgłosić to Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny i Instytut Transportu Samochodowego. Oba wydają zaświadczenia o homologacji. W wydziale komunikacji Twojego urzędu miejskiego lub powiatowego konieczne będzie zarejestrowanie nowego pojazdu na swoje nazwisko.

Aby nie zostać odesłanym przez panią z okienka w którymś z urzędów, najpierw udaj się więc z przerobionym busem na przegląd. Ostatnim krokiem jest wykupienie obowiązkowej polisy w wybranej ubezpieczalni.

Każda z tych czynności wiąże się niestety z opłatami wynoszącymi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Dokładne koszta zależą od danego samochodu. Na każdą z nich, a także samo zgłoszenie pojazdu jest też przewidziany czas wynoszący 30 dni od daty zakupu pojazdu (w przypadku skarbówki) lub daty badania technicznego (to już wymagania wydziałów komunikacji).

Zasady, które tu przedstawiłem to tylko wypis z ekscytujących treści, które powinieneś przeczytać do poduszki. Jeśli chcesz zbudować kampera, czeka Cię wertowanie przepisów Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Kolejny bestseller do przeczytania to Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Trylogię uzupełnia Obwieszczenia Ministra Infrastruktury w sprawie wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych.

Akcyza, podatek i rejestracja – czyli wymagania prawne

Przerabiając busa na kampera, musisz przestrzegać specyficznych przepisów prawnych, które różnią się od typowych wymogów dla samochodów osobowych. Przed przystąpieniem do przeróbki, warto zapoznać się z aktualnymi regulacjami, które dotyczą modyfikacji pojazdów i ich dopuszczenia do ruchu. Oto kluczowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę:

  1. Zmiana Kategorii Pojazdu: Przeróbka busa na kampera wymaga oficjalnej zmiany kategorii pojazdu z samochodu ciężarowego na osobowy. Wymaga to zgłoszenia i zatwierdzenia zmian konstrukcyjnych, które wpływają na rodzaj pojazdu.
  2. Akcyza i Podatek: Samochody przerabiane na kampery mogą być obłożone podatkiem akcyzowym, szczególnie jeśli bazą kampera jest pojazd sprowadzony z zagranicy. Stawki akcyzy zależą od pojemności silnika, a dla silników do 2 litrów wynosi to 3,1% wartości pojazdu. Dla większych silników stawka może wzrosnąć.
  3. Homologacja i Bezpieczeństwo: Po dokonaniu wszelkich zmian konstrukcyjnych, przerobiony pojazd musi przejść homologację. Jest to proces, w którym sprawdzane są wszystkie modyfikacje, w tym dopasowanie i montaż siedzeń z punktami kotwiczenia pasów bezpieczeństwa i mocowaniami ISOFIX.
  4. Rejestracja Pojazdu: Po uzyskaniu homologacji i przeprowadzeniu niezbędnych badań technicznych, pojazd należy zarejestrować jako kamper. Wymaga to odwiedzenia odpowiedniego wydziału komunikacji i dostarczenia wszystkich wymaganych dokumentów oraz potwierdzenia przeglądu technicznego.
  5. Dodatkowe Wymogi: W zależności od konkretnych zmian w pojeździe, mogą obowiązywać dodatkowe wymogi, np. w przypadku montowania dodatkowych miejsc siedzących lub tworzenia aneksu kuchennego. Każda z tych modyfikacji może wymagać osobnej zgody lub dodatkowych badań.

Jak zbudować kampera? Czy budowanie samemu ma sens?

Samodzielna budowa kampera to kusząca perspektywa, ale nie dla każdego. Zbudowanie takiego samochodu z busa jest oczywiście tańsze i daje dużo satysfakcji, ale wymaga też wiedzy na temat warunków, jakie takie auto musi spełnić, by być dopuszczonym do ruchu.

Aby samochód mógł legalnie jeździć po drogach, trzeba zamontować w nim właściwe fotele i pasy bezpieczeństwa. Każda inna przeróbka, np. dodanie rozkładanej kanapy będącej w czasie jazdy miejscem siedzącym to też ingerencja w konstrukcję, którą powinny zatwierdzić urzędy.

Wynika to z faktu, że wszystkie elementy muszą spełniać normy określone w przepisach o dopuszczeniu do użytku pojazdów specjalnego przeznaczenia (tak, taką kategorię nadał mu ustawodawca). W składaniu tych wszystkich oświadczeń nie chodzi jednak tylko o daniu pracy urzędnikom. Jest to także w Twoim interesie.

Przerejestrowanie busa to jedyny sposób na wjeżdżanie do miejsc, do których zakaz wjazdu mają samochody transportowe. Bez dopięcia formalności często nie wjedziesz np. do ścisłego centrum miasta. A jeśli wjedziesz, to dostaniesz wysoki mandat.

Załatwienie urzędowej papierologii jest poza tym potrzebne, by w ogóle móc przewozić z tyłu ludzi. W przypadku busa przeznaczonego do przewozu osób problem ten oczywiście nie istnieje. Inaczej jednak będzie, gdy kupisz używane auto dostawcze. Na jego pace pasażerów przewozić nie wolno i dlatego właśnie urzędowa zmiana przeznaczenia samochodu jest niezbędna.

No i ostatnia kwestia – bezpieczeństwo. Jeśli naprawdę wiesz, jak zrobić kampera (bo np. jesteś zapalonym mechanikiem-amatorem, albo zawodowo zajmujesz się naprawą samochodów), to jak najbardziej go zbuduj. Jeśli jednak zupełnie nie czujesz się na siłach, możesz odbić się od ściany urzędniczej bezduszności. Twoje dzieło nie zostanie docenione, bo nie spełnia wymagań. A wtedy będziesz musiał wszystko zmieniać, co oczywiście wiąże się z kolejnymi kosztami.

Jeśli nie jesteś pewien, że wszystko będzie dobrze, nic nie szkodzi. Kampery samoróbki można kupić na giełdach motoryzacyjnych lub przez internet. Takie samochody są oczywiście droższe niż samodzielna przeróbka busa na kampera. Cena jednak mimo wszystko jest nieporównywalnie niższa niż zakup zupełnie nowego pojazdu.

Przebudowanie busa w kampera to marzenie niejednego kierowcy. Własny dom na kołach to wolność od szukania miejsc noclegowych i możliwość podróżowania bez ograniczeń. Stworzenie własnego kampera to poza tym ogromna satysfakcja i sposób na ciekawe spędzenie czasu przy majsterkowaniu przez parę tygodni. Pamiętaj jednak, że czujne i bezlitosne urzędy dostrzegą każdą niezgodność z przepisami. Jeśli więc chcesz zrobić kampera sam, pasjonująca lektura przepisów i rozporządzeń będzie niezbędna.

14 / 100

One thought on “Jak przerobić busa w kampera? Samodzielna budowa kampera tanim kosztem”

Dodaj komentarz