Jeśli porównasz, ile wydają na OC Twoi znajomi, członkowie rodziny, pewnie okaże się, że nie ma wśród nich dwóch osób, które płaciłyby tyle samo. O tym, co wpływa na wysokość składki OC, krążą już mity. Jest jednak kilka uniwersalnych czynników, branych pod uwagę przez wszystkich ubezpieczycieli. Należą do nich między innymi wiek kierowcy i to, jak długo posiada prawo jazdy, jego stan cywilny, wielkość miasta, w którym mieszka oraz cechy ubezpieczanego samochodu: marka, wiek, przebieg i, jak się okazuje, również wielkość silnika.
Zależność między pojemnością silnika a ceną OC
Ubezpieczyciele cały czas analizują statystyki wypadków i szkód powodowanych przez kierowców i na ich podstawie określają jakie cechy kierowcy i samochodu korelują z większym ryzykiem takich zdarzeń. Młody wiek to z reguły większa skłonność do brawury i nieodpowiedzialnych zachowań za kółkiem, z kolei duży przebieg auta zwiększa jego podatność na usterki. A co zmienia pojemność silnika? Im jest większa, tym szybciej może się poruszać auto. Wysoka prędkość sprzyja z kolei kolizjom, wypadkom i szkodom, których koszty są wyższe, niż te, które zdarzyłyby się przy niższej prędkości. Samochód z silnikiem o dużej pojemności oznacza więc dla ubezpieczyciela ryzyko, że będzie musiał sporo płacić za szkody spowodowane przez jego właściciela. Znajduje to odzwierciedlenie w odpowiednio wyższej stawce za OC.
O ile wzrasta OC przy większym silniku?
W artykule Pojemność silnika a cena OC znajduje się tabela przedstawiająca średnie ceny OC dla samochodów z silnikami różnej pojemności. Z każdym przedziałem cena ta rośnie. O ile pomiędzy silnikami do 1.0 l a tymi z przedziału 1.0 – 1.2 l nie ma jeszcze dużej różnicy, to już wzrost o kolejne 0.2 l sprawia, że trzeba zapłacić 60 zł więcej. Między średnimi silnikami 1.4 a- 1.6 l a tymi powyżej 2.0 l różnica jest jeszcze bardziej wyraźna – właściciele tych pierwszych płacili przeciętnie 768,14 zł a drugich – 993,90 zł. Gdyby do porównania dodać jeszcze samochody z pojemnością silnika powyżej 3 l, pewnie moglibyśmy się spodziewać stawek w granicach 1500 zł.
Dobra rada dla młodego kierowcy: wybieraj samochód z małym silnikiem
Jest jedna grupa kierowców, która płaci OC nieporównywalnie wyższe od pozostałych właścicieli samochodów: to osoby młode, zarówno wiekiem, jak i stażem za kierownicą. Dwudziestolatkowie z reguły nie mają jeszcze zbyt wysokich, czy nawet stabilnych dochodów, dlatego konieczność opłacenia OC (którego cena często przekracza tysiąc złotych), jest dla nich bardzo niemiłym obowiązkiem. Osoby, które dopiero kupują swój pierwszy samochód i już teraz myślą o kosztach jego eksploatacji, powinny rozważyć wybór pojazdu z mniejszym silnikiem. Dzięki temu zaoszczędzą nie tylko na paliwie (mały silnik to z reguły też mniejsze spalanie), ale również na corocznym odnowieniu ochrony OC. A jeśli do tego jeszcze poproszą bliską osobę, która ma prawo jazdy od wielu lat, o to, by została współwłaścicielem ich auta, mogą obniżyć swoją składkę OC łącznie nawet o kilkaset złotych.
Jeśli nie mniejszy silnik, to co? Prosty sposób na obniżenie ceny OC
Nie każdy może wymienić samochód tylko dlatego, żeby płacić mniej za OC. Jeśli już mamy auto z silnikiem o dużej pojemności, pozostaje nam szukanie oszczędności gdzie indziej. Dużo daje już samo porównanie ofert ubezpieczycieli, np. w kalkulatorze OC Mubi.pl. Zamiast automatycznie przedłużać OC w tej samej firmie, warto najpierw sprawdzić, czy inna nie ma dla nas lepszej ceny. Każdy ubezpieczyciel stosuje nieco inny algorytm przy obliczaniu ostatecznej wysokości składki, dlatego różnice między najtańszym a najdroższym OC dla tego samego kierowcy sięgają czasami tysiąca złotych i więcej. Warto rozważyć też kupowanie ubezpieczeń w pakiecie, np. OC i AC – wtedy cena każdego ze składników takiego zestawu jest odpowiednio niższa. Kolejnym sposobem na oszczędność jest zakup OC przez internet – można to zrobić bezpośrednio ze strony z wynikami kalkulacji w porównywarce. Te czynności nie wymagają wiele zachodu, a mogą całkowicie zniwelować negatywne konsekwencje posiadania samochodu z dużym silnikiem.